Content marketing to szereg działań, mających na celu stworzenie angażujących treści, które zbudują świadomość i wizerunek marki, a także zachęcą do wykonania określonej czynności, na przykład dokonania zakupu.
Spis treści
- Content marketing – co to jest?
- Jakie korzyści można odnieść dzięki marketingowi treści?
- Content marketing – przykłady
- Gdzie można spotkać się z marketingiem treści?
- Jak wygląda proces wdrażania strategii marketingu treści?
- Najważniejsze zasady content marketingu
- Jak sprawdzić skuteczność kampanii content marketingowej?
Content marketing – co to jest?
Content marketing, zwany także marketingiem treści, to pojęcie, które jest wykorzystywane do opisania działań związanych z tworzeniem wartościowych i dobrze zoptymalizowanych treści. Podczas prowadzenia kampanii powstają między innymi wpisy blogowe, poradniki czy infografiki, które zamieszczane są na stronach firmowych, witrynach zewnętrznych i w social mediach. Proces ten składa się z kilku etapów, a treści powstają przy uwzględnieniu określonych zasad. Dobrze przeprowadzona kampania content marketingowa jest w stanie zapewnić wiele korzyści, które mogą zostać dokładnie zmierzone.
Jakie korzyści można odnieść dzięki marketingowi treści?
Obecnie prawie każda firma jest zainteresowana wdrożeniem strategii content marketingowej. Nie wszystkie robią to jednak z tego samego powodu. Wiele przedsiębiorstw zamyka się tylko na jeden aspekt marketingu treści, co nie pozwala im wykorzystać jego pełnego potencjału. Aby być świadomym tego, co można zyskać na content marketingu, warto jednak poznać wszystkie korzyści, które może on zaoferować.
Pierwszą z zalet dobrze wdrożonej strategii content marketingowej jest zbudowanie odpowiedniego, eksperckiego wizerunku. Przez tworzenie ciekawych i jakościowych artykułów czy też raportów firma może zyskać zaufanie swoich odbiorców. Dodatkowo może także zachęcić ludzi do częstszego odwiedzania jej strony, tak by mogli oni zdobyć nową wiedzę. Dzięki temu osoby odwiedzające witrynę mają przeświadczenie, że firma, która tworzy takie treści, jest godna zaufania. Może ich to skłonić do tego, by przy okazji zapoznać się z jej nowymi produktami lub promocjami.
Innym benefitem content marketingu jest pozyskanie nowych klientów i budowanie świadomości marki. Działania takie często wiążą się między innymi z optymalizacją treści pod kątem SEO. Dzięki odpowiedniemu wypozycjonowaniu strony w wyszukiwarce możliwe jest przyciągnięcie na witrynę nowych osób. Jeżeli uzyskają one odpowiedzi na wpisywane w wyszukiwarce pytania, to zwiększy się szansa na to, że zostaną na stronie na dłużej. Gdy użytkownikom zaoferowane zostanie rozwiązanie i upewnią się, że spełnia ono ich oczekiwania, chętnie też skorzystają z oferowanych produktów.
Content marketing – przykłady
Do działań content marketingowych wykorzystywane są różne rodzaje tekstów. By móc odnieść więcej korzyści warto poznać wszystkie najważniejsze ich typy, których można używać w ramach wprowadzanej strategii. Przyjrzyjmy się więc, jakie przykłady content marketingu można wyróżnić:
- Artykuły blogowe i sponsorowane – często stanowią podstawę strategii content marketingowej firmy. Służą zarówno przyciąganiu nowych klientów, jak również budowaniu eksperckiego wizerunku.
- E-booki i poradniki – powinny mieć wysoką wartość merytoryczną, często bowiem są udostępniane w zamian za zapisanie się do newslettera. Osoba, która zdecydowała się na jego pobranie, powinna mieć więc odczucie, że powierzyła swój adres mailowy specjalistom, którzy są w stanie zapewnić dostęp do ciekawych informacji.
- Raporty i case studies – teksty te są najmocniej nastawione na budowanie wizerunku eksperta w danej dziedzinie. Są szczególnie ważne, by zyskać uznanie nie tylko klientów indywidualnych, ale także innych przedsiębiorstw, które są zainteresowane podjęciem współpracy. W przypadku tych tekstów również bardzo ważna jest jak najwyższa wartość merytoryczna, z dużym prawdopodobieństwem będą one bowiem czytane przez innych specjalistów z branży.
- Newsletter – to regularnie wysyłane wiadomości mailowe, do otrzymywania których osoba dobrowolnie się zgłosiła. Newsletter daje szansę na zaprezentowanie najważniejszych nowości i zmian, ale często wykorzystywany jest także do prezentowania unikalnych, niedostępnych w innych miejscach treści. Pozwala to nie tylko na zyskanie lepszego wizerunku, ale także na zbudowanie relacji z klientami.
- Podcasty i wywiady – strategia content marketingowa może także zakładać tworzenie treści audio i video. Taka forma zdobywania informacji jest bowiem obecnie preferowana przez osoby, które chcą dowiedzieć się czegoś nowego, ale nie mają czasu na czytanie.
- Infografiki – formy wizualnego przedstawienia informacji mogą być traktowane, jako uzupełnienie artykułu, ale także jako samodzielna wartościowa treść. Pozwalają one w prosty sposób zaprezentować złożone dane i również świetnie sprawdzają się w budowaniu eksperckiego wizerunku.
- Memy, TikToki – memy również mogą stanowić wartościową część kampanii content marketingowej, szczególnie nakierowanej na młodszego odbiorcę. Dodatkowo tworzenie treści na TikToka czy InstaStories pozwala na dotarcie do szerokiego grona odbiorców i jest dobrą szansą na zaprezentowanie wszystkich ważnych informacji, w jak najkrótszym czasie.
Gdzie można spotkać się z marketingiem treści?
Teksty content marketingowe można spotkać właściwie w całym Internecie. Podstawowym miejscem publikacji treści jest zwykle strona internetowa firmy oraz jej blog. Tutaj umieszczane są artykuły i raporty, z jej poziomu także można zapisać się do newslettera oraz pobrać e-booki. Ważne jest, by treści na stronę były tworzone w oparciu o jasną strategię, tak by nie były one powtarzalne i nudne. Istotne jest także odpowiednie umieszczanie odniesień do innych tekstów, co zwiększa szanse na zatrzymanie osoby odwiedzającej stronę na dłużej.
Kolejnym miejscem publikacji treści są także zewnętrzne witryny internetowe, na których udostępniane są artykuły sponsorowane. Pozwalają one wypromować markę i dać możliwość jej poznania nowej grupie odbiorców. Bardzo ważne jest, by starannie przygotować wszystkie teksty, które mają być udostępniane na innych witrynach, tak by nie tylko zbudować świadomość marki i jej ekspercki wizerunek, ale także zachęcić odbiorców do konkretnych działań, na przykład odwiedzenia strony lub zakupu produktu.
Niezwykle ważnym elementem skutecznej kampanii jest to, by w odpowiedni sposób łączyć content marketing i social media. Wiele firm ogranicza prowadzenie profili do udostępniania treści publikowanych na stronie firmowej i blogu. By zachęcić jak najwięcej osób do zaobserwowania mediów społecznościowych, ważne jest jednak, by tworzyć unikalne treści dostosowane do portalu, na którym się znajdują. Mogą to być więc krótkie podsumowania artykułu, infografiki czy również memy. Działaniem zaliczanym do tej kategorii jest także prowadzenie kanału na YouTube, na którym udostępniane są recenzje, podsumowania czy też podcasty.
Jak wygląda proces wdrażania strategii marketingu treści?
Wdrażanie kampanii marketingu treści nie opiera się oczywiście na samym publikowaniu tekstów. Proces ten składa się z czterech głównych faz, którymi są audyt, tworzenie strategii, wdrażanie działań i analiza skuteczności kampanii. Jak jednak wyglądają one w praktyce?
Audyt content marketingowy
Audyt opiera się na poznaniu aktualnych działań firmy w zakresie content marketingu. Weryfikowane jest to, jak dobrze przemyślane, napisane i zoptymalizowane są treści oraz jaki generują ruch. Sprawdzane są także działania konkurencji. Ma to na celu zweryfikowanie, jakie tematy nie zostały jeszcze odpowiednio przedstawione na blogu oraz gdzie istnieje największy potencjał na przebicie się w wynikach wyszukiwania.
Tworzenie odpowiedniej strategii
Kolejnym krokiem jest stworzenie unikalnej strategii dostosowanej do pozyskanych w poprzednim etapie informacji. Planuje się wtedy tematy nowych treści i wybiera kanały komunikacji, na których będą one zamieszczane. Przedstawia się również sposoby na zoptymalizowanie istniejących już tekstów. Po przygotowaniu i zaakceptowaniu takiej strategii można przejść do wdrażania działań.
Przygotowywanie tekstów content marketingowych
Teksty przygotowuje się w oparciu o analizę słów kluczowych i w zgodzie z przyjętymi w strategii wskazaniami. Tworzy się odpowiednie tytuły, śródtytuły i strukturę tekstu, a także planuje jego graficzną stronę. Po przygotowaniu treści i ilustracji są one udostępnianie zgodnie z harmonogramem, na wszystkich przyjętych w strategii kanałach komunikacji.
Analiza skuteczności działań
Ostatnią fazą jest obserwacja i analiza skuteczności przeprowadzonej kampanii. Oceniana jest wtedy realizacja założonych celów. Analiza pozwala także, jeżeli zachodzi taka potrzeba, skorygować strategię i wdrożyć odpowiednie działania naprawcze.
Najważniejsze zasady content marketingu
Treści content marketingowe tworzone muszą być w oparciu o zasady SEO, które zapewnią większą widoczność witryny dzięki jej lepszemu wypozycjonowaniu w wynikach wyszukiwania. Samo pisanie tekstów pod kątem zamieszczenia odpowiednich słów kluczowych nie wystarczy jednak, by odnieść pełny sukces. Algorytmy wyszukiwarek doceniają teksty napisane w naturalny sposób, z odpowiednią strukturą, a przede wszystkim zapewniające odpowiedni poziom merytoryczny i odpowiedzi na najczęstsze pytania użytkowników. Tworzone treści muszą więc cechować się nie tylko poprawnością stylistyczną, ale przede wszystkim wysoką wartością i wiarygodnością.
Jak sprawdzić skuteczność kampanii content marketingowej?
Parametry skuteczności strategii content marketingowej są mierzone za pomocą specjalistycznych narzędzi, takich jak np. Google Analytics. Wybór wskaźników skuteczności zależy jednak od postawionych początkowo celów i jest dokonywany najczęściej już na początku współpracy. Dla niektórych najważniejsze może być zwiększenie liczby odwiedzin, dla innych średni czas spędzony na stronie czy też liczba interakcji. Co ważne, wszystkie te czynniki są mierzalne, dlatego sukces danej kampanii może zostać przedstawiony za pomocą konkretnych danych liczbowych.
Jak widać content marketing to więc bardzo rozbudowane działania, które, aby były skuteczne, muszą zostać długoterminowo zaplanowane. Dzięki nim można zyskać jednak wiele korzyści, takich jak zbudowanie wizerunku czy przyciągnięcie nowych klientów. Do stworzenia dobrej strategii konieczne jest posiadanie eksperckiej wiedzy, a także doświadczenia związanego między innymi z marketingiem i pozycjonowaniem. Dlatego właśnie przy wdrożeniu takiej kampanii warto współpracować z ekspertami, którzy przyczynią się do sukcesu podejmowanych działań.