Audyt SEO to inaczej analiza witryny internetowej pod kątem jej stanu i błędów technicznych, które mają wpływ na widoczność w wynikach wyszukiwania, tzw. SERP (ang. Search Engine Results Pages). Audyt to złożony proces, w którym bierze się pod uwagę wszystkie czynniki on-page i off-page, a jego wynikiem jest raport o stanie witryny pod względem czynników, które wpływają na SEO (ang. Search Engine Optimization).
Spis treści:
- Co to jest audyt SEO? Dlaczego warto go przeprowadzać?
- Rodzaje audytów SEO
- Z jakich obszarów składa się pełen audyt SEO
- Na czym polega audyt SEO on-site?
- Na czym polega audyt SEO off-site?
- Jak wygląda analiza konkurencji?
- Kiedy warto przeprowadzać audyt SEO? Zacznij od zbadania widoczności
- Co możesz zyskać dzięki audytowi SEO?
- Zwiększ szanse na wysokie pozycje w Google – bądź tam, gdzie Cię szukają
- Masz dobre wyniki w Google? Utrzymaj je z Ideo Force
- Ile kosztuje audyt SEO? Główne koszty
- Jak długo może trwać audyt SEO?
- Sprawdź, co możemy więcej dla Ciebie zrobić
- Podsumowanie
Co to jest audyt SEO? Dlaczego warto go przeprowadzać?
Audyt SEO to proces szczegółowej analizy i oceny witryny, dotyczący jej optymalizacji pod kątem wyszukiwarek, takich jak Google. Audyt pomaga zidentyfikować błędy techniczne, które utrudniają indeksowanie witryny lub wpływają na jej widoczność w wynikach wyszukiwania. Ujawnia słabe punkty strony, które mogą utrudniać jej pozycjonowanie. Analiza zawartości pozwoli zidentyfikować luki w treści, brak optymalizacji dla kluczowych słów czy nieoptymalną strukturę witryny. Często wraz z audytem SEO wykonuje się audyt działań konkurencji w ramach (tzw. Benchmarking). Pomaga to w odkryciu jej strategii pozycjonowania i daje szansę na wyciągnięcie wniosków, pozwalających uzyskać przewagę nad konkurentami.
W trakcie audytu wykorzystuje się specjalistyczne narzędzia, takie jak np. Ahrefs, Screaming Frog, Majestic, Senuto.
Rodzaje audytów SEO
Audyty SEO można podzielić na kilka wariantów:
- Audyt manualny – jeden z najpopularniejszych audytów. Zajmuje bardzo dużo czasu, pracy i energii. Wszystkie czynności, jakie wykonuje się w jego obrębie, są przeprowadzane ręcznie.
- Audyt automatyczny – stronę internetową sprawdzają automatyczne systemy, które przedstawiają konkretną analizę strony. Jednak warto zaznaczyć, że bez nadzoru człowieka, audyt ten może niepoprawnie zinterpretować wiele czynników.
- Audyt manualno–automatyczny –to połączenie dwóch powyższych audytów. Najpierw korzysta się z automatycznego narzędzia, które przedstawia konkretną analizę, a następnie uzupełnia się o działania manualnie.
Z jakich obszarów składa się pełen audyt SEO
W zależności od potrzeby specjalista SEO może wykonać audyt pełen lub częściowy (skupiający się na konkretnych obszarach). Pełen audyt SEO składa się z kilku części:
- audyt on-site – obejmuje wewnętrzne obszary strony, takie jak: struktura URL, nagłówki Hx, tagi meta, linki wewnętrzne, optymalizacja obrazów, alt, prędkość ładowania, responsywność, wykorzystanie nagłówków HTTP, sitemap, plik robots.txt i wiele innych,
- audyt off-site – wszystko, co nie dotyczy bezpośrednio strony, ale wpływa na budowanie jej autorytetu,
- audyt słów kluczowych i treści na stronie – dotyczący doboru słów kluczowych dla każdej podstrony, jak i dla nowo utworzonych podstron/artykułów, a także oceny treści na stronie,
- audyt linkowania (link buildingu) – analiza profilu linkowego,
- audyt konkurencji – analiza działań konkurencji, porównanie z działaniami strony. Analiza profilu linkowania, słów kluczowych,
- audyt renderowania JavaScript – sprawdza kwestie związane z renderowaniem strony, w celu jej poprawnej indeksacji.
Na czym polega audyt SEO on-site?
Kompleksowy audyt SEO powinien składać się z weryfikacji aktualnej strony internetowej, zgodnie z wytycznymi od wyszukiwarek. Tylko wtedy można stwierdzić, co jeszcze wymaga poprawy i ulepszenia. W trakcie audytu SEO sprawdza się takie elementy jak:
- aktualna pozycja w wyszukiwarce, analiza ruchu, widoczności,
- indeksowanie strony,
- słowa kluczowe umieszczone w witrynie oraz ich zagęszczenia,
- odpowiednio utworzone mapy XML oraz HTML,
- budowa adresów URL,
- struktura nagłówków H1-H6,
- ocena zawartości i unikalność treści,
- tytuły, meta description,
- grafiki, zdjęcia produktowe oraz teksty alternatywne,
- czas ładowania witryny na urządzeniach stacjonarnych i mobilnych,
- responsywność,
- analiza kodów odpowiedzi HTTP,
- przekierowania i ich poprawność.
Na czym polega audyt SEO off-site?
Audyt SEO off-site to jeden z wielu elementów optymalizacji witryny, który skupia się na czynnikach zewnętrznych wpływających na jej pozycję w wynikach wyszukiwania.
W audycie SEO off-site szczególną uwagę przykłada się do:
- Ilości i jakości linków prowadzących do witryny – ocena linków wychodzących jest kluczowym wskaźnikiem pozycji witryny w wynikach wyszukiwania. Ważna jest zarówno jakość, jak i ilość. W trakcie audytu analizuje się współczynnik Trust Rank, który wskazuje na wiarygodność strony źródłowej oraz Citation Flow, który określa moc i autorytet linkujących stron.
- Profilu linkowania – audytorzy sprawdzają, czy profil linków jest naturalny, czy nie wykazuje nadmiernej manipulacji. Analizuje się stosunek linków nofollow do dofollow, stosunek linków graficznych do tekstowych oraz zróżnicowanie anchor tekstów. Dodatkowo weryfikuje się obecność linków brandowych, które budują wiarygodność marki w Internecie.
- Istnienia kar od Google – w audycie sprawdza się, czy strona nie otrzymała kary od Google za złamanie zasad, takich jak np. nadmierny spam linkami czy opublikowanie linków, które są niezgodne z wytycznymi. Wykrycie kar może pomóc w zrozumieniu nagłego spadku pozycji w wynikach wyszukiwania.
- Sygnałów z social media związanych z zaufaniem – obecność i aktywność witryny w mediach społecznościowych może wpływać na reputację marki i pozycję w wynikach wyszukiwania. Audyt bada, czy działania na platformach społecznościowych przynoszą pozytywne rezultaty i wspierają strategię SEO.
- Reputacji witryny wraz ze stworzeniem listy linków niekorzystnych – analiza reputacji witryny obejmuje sprawdzenie, czy szkodliwe linki pochodzą z niskiej jakości i niezaufanych stron. Istnienie takich linków może negatywnie wpłynąć na pozycje w wyszukiwarkach.
- Analizy działań konkurencji (benchmarking) – audyt off-site uwzględnia badanie działań konkurencji w zakresie linkowania i strategii SEO, a poznanie mocnych i słabych stron może dostarczyć cennych wskazówek do poprawy pozycji witryny.
Obok audytów on-site i off site istnieje także audyt powdrożeniowy, który pozwala ocenić, czy wszystkie zmiany zostały wdrożone. Jest on zwieńczeniem całego procesu optymalizacji, który pozwala ocenić, czy witryna jest gotowa do osiągnięcia wyższych pozycji w wynikach wyszukiwania, a tym samym przyciągnąć większy ruch organiczny.
Jak wygląda analiza konkurencji?
Analiza konkurencji w audycie SEO pozwala zrozumieć pozycję witryny w porównaniu z konkurencją. W celu skutecznego pozycjonowania i osiągnięcia przewagi konkurencyjnej warto przyjrzeć się frazom kluczowym, analizie Content Gap oraz analizie backlinków.
Według raportu Digital 2023: Global Overview Report na początku 2023 roku korzystało z telefonów komórkowych łącznie 5,44 miliarda ludzi, a to odpowiada 68% całej światowej populacji. Użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę określone słowa kluczowe, które są ważne dla nich, jak i podmiotów, które dostarczają informacje czytelnikom. Dlatego istotna jest analiza fraz kluczowych przy audycie SEO, a rozpocząć ją warto od wypisania wszystkich produktów lub usług dostępnych na stronie internetowej. Następnie można posłużyć się dostępnymi na rynku narzędziami do analizy słów kluczowych, takimi jak m.in. Google Keyword Planner, Senuto, Ahrefs, SurferSEO czy SEMstorm. W tych serwisach można przeanalizować frazy kluczowe, na które konkurencja pozycjonuje swoją witrynę, zbliżone do siebie słowa kluczowe np. użytkownicy mogą wpisywać w wyszukiwarkę „okna PCV”, jednak poprawna nazwa brzmi „okna PCW” oraz synonimy słów kluczowych np. w poszukiwaniu poziomnicy internauta może wpisać w wyszukiwarkę słowo „waserwaga”.
Jak jeszcze można wyszukiwać słowa kluczowe?
Narzędzia do analizy słów kluczowych to nie jedyne miejsca, gdzie można ich poszukiwać. W tym celu może posłużyć się:
- Przeszukiwanie stron konkurencji – warto przyjrzeć się witrynom głównych konkurentów, ich treści, nagłówków czy meta tagów, aby zidentyfikować, jakie słowa kluczowe dominują.
- Autouzupełnianie – popularne wyszukiwarki, takie jak Google, oferują funkcję autouzupełniania, która podpowiada użytkownikom najczęstsze zapytania. W ten sposób można odkryć nowe słowa kluczowe.
- Analiza fraz podobnych z wyszukiwarki – wyszukiwanie fraz związanych z głównymi słowami kluczowymi może ujawnić dodatkowe terminy, które są popularne wśród użytkowników.
- AnswerThePublic – to narzędzie pozwala odkrywać pytania zadawane przez użytkowników na różne tematy. Dzięki temu można stworzyć treści, które odpowiedzą na konkretne zapytania i przyciągną więcej ruchu na stronę.
- Grupy tematyczne z danej branży – aktywność w grupach dyskusyjnych np. na Facebooku czy forach związanych z daną branżą może dostarczyć wglądu w najbardziej interesujące tematy dla potencjalnych klientów.
- Google Trends – pozwala na monitorowanie popularności słów kluczowych w czasie, co może być cenne przy wybieraniu terminów o dużej dynamice zainteresowania.
- Materiały semantyczne – pozwala zrozumieć związki między słowami kluczowymi, co ułatwia tworzenie spójnych i bogatych w treść materiałów.
Innym sposobem na analizę konkurencji jest wykorzystanie analizy Content Gap, która polega na wyszukaniu luk w istniejących aktualnie treściach na stronie. W tym kroku należy ocenić, jakie są różnice pomiędzy analizowaną witryną a stroną internetową konkurencji w zakresie m.in. fraz kluczowych, na które wyświetla się w wyszukiwarkach, pozycji w wynikach wyszukiwania, ruchu organicznego, wskaźników konwersji czy angażującego contentu. Taka analiza pozwala poznać treści, na których należy się skupić, aby otrzymać konkretne efekty i uniknąć sytuacji, w których użytkownik nie jest w stanie odnaleźć na stronie potrzebnych mu informacji.
Analiza backlinków konkurencji pozwala zyskać cenne informacje na temat strategii linkowania oraz źródeł, z których czerpią wartościowe linki. W pierwszym kroku analizy backlinków warto zwrócić uwagę na liczbę linków wchodzących do konkurencyjnych witryn. Większa ilość linków nie zawsze oznacza przewagę, ponieważ jakość i autorytet linkujących stron także mają istotne znaczenie. Celem jest zidentyfikowanie stron o wysokim autorytecie, które łączą się z konkurencją, aby zrozumieć, jakie czynniki mogą wpłynąć na ich pozycje w wynikach wyszukiwania. Kolejnym ważnym aspektem jest analiza rodzaju linków. Linki pochodzące z różnorodnych, wartościowych stron związanych tematycznie z branżą są bardziej wartościowe niż te pochodzące z niskiej jakości lub spamowych stron.
Kiedy warto przeprowadzać audyt SEO? Zacznij od zbadania widoczności
Audyt SEO warto przeprowadzać wtedy, kiedy jest to konieczne i niezbędne dla prawidłowego funkcjonowania witryny internetowej. Może to być raz na kilka miesięcy lub raz w roku. Poniżej prezentujemy kilka sytuacji, w których warto skorzystać z audytu SEO.
- Przed utworzeniem nowej strony – celem jest zbadanie rynku, potrzeb, konkurencji, aby określić potrzeby i korzyści, które płyną z pozycjonowania.
- W momencie spadków w widoczności i ruchu na stronie – aby znaleźć przyczynę spadków.
- Przed rozpoczęciem procesu pozycjonowania.
- Przed rozpoczęciem współpracy z nową agencją/pozycjonerem.
- Po wprowadzeniu znaczących zmian w witrynie – np. zmiana struktury strony, przeniesienie na nową platformę.
- Regularnie w ramach strategii utrzymania – pozwoli to monitorować zmiany i dostosowywać strategię.
Co możesz zyskać dzięki audytowi SEO?
Audyt SEO niesie ze sobą wiele korzyści, m.in. wskazuje błędy do poprawy. Wyeliminowanie ich może poprawić funkcjonalność witryny, a to z kolei przyczyni się do zwiększenia ruchu i widoczności, a w efekcie także do zwiększenia konwersji na stronie.
Przeprowadzenie audytu SEO może przynieść wiele innych korzyści, w tym m.in.:
- Identyfikacja słabych stron – identyfikuje obszary, w których witryna może być słaba pod kątem optymalizacji dla wyszukiwarek. Może obejmować problemy techniczne, błędy w strukturze witryny, powolny czas ładowania lub błędy w meta tagach. Poprawienie tych słabych punktów może pomóc w zwiększeniu widoczności strony w wynikach wyszukiwania.
- Poprawa pozycji w wynikach wyszukiwania – pozwala wyszczególnić słowa kluczowe, na które warto się skoncentrować oraz sprawdzić, jak strona wypada w porównaniu do konkurencji.
- Zwiększenie ruchu organicznego – lepsza widoczność w wynikach wyszukiwania może przyczynić się do zwiększenia ruchu organicznego na stronie.
- Poprawa wrażeń użytkownika – jeśli strona ma powolny czas ładowania, nieintuicyjną nawigację lub niewłaściwie dostosowane treści do urządzeń mobilnych, audyt SEO może wskazać te problemy. Poprawienie tych aspektów może przyczynić się do poprawy wrażeń użytkowników i zwiększenia czasu spędzonego na stronie.
Zwiększ szanse na wysokie pozycje w Google – bądź tam, gdzie Cię szukają
W trakcie audytu SEO odpowiadamy na najbardziej nurtujące pytania, dotyczące pozycjonowania w wyszukiwarce Google. Wyszczególnimy, na czym warto skupić uwagę, aby uzyskać pożądane rezultaty. Podpowiemy, co warto zacząć robić inaczej w ramach optymalizacji. Przedstawimy to, czego na pierwszy rzut oka nie widać oraz podamy gotowe rozwiązania, które będzie można wdrożyć od razu.
Masz dobre wyniki w Google? Utrzymaj je z Ideo Force
Pozycjonowanie to długotrwały proces. Wykonany przez nas audyt SEO przyda się nie tylko na etapie kontroli wyników, ale także wtedy, gdy witryna wymaga gruntownej przebudowy. Algorytmy ciągle się zmieniają i trzeba wiedzieć, że to, co kiedyś działało, za jakiś czas nie musi przynosić pożądanych rezultatów. Jeśli zależy Ci na dobrych wynikach w Google, to postaw na Ideo Force. Jesteśmy zespołem o analitycznych umysłach z artystyczną duszą. Pracujemy na danych, ale prezentujemy je w sposób zrozumiały. Optymalizacja pod kątem SEO to jedna z głównych gałęzi, którymi zajmujemy się na co dzień. Warto pamiętać, że na audyt strony internetowej nigdy nie jest za późno. Każdy moment jest dobry, aby pozyskać nowych klientów oraz zwiększyć ruch. Regularna analiza pod kątem SEO jest jak badania okresowe. Pozwala zdiagnozować problemy oraz je wyeliminować.
Ile kosztuje audyt SEO? Główne koszty
Na to pytanie nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Jest to zależne od bardzo wielu czynników. Cena audytu SEO zależy przede wszystkim od rodzaju analizowanej strony. Jest uzależniona m.in. od wielkości analizowanej witryny. Duże witryny z większą liczbą stron i treści będą wymagały więcej pracy, dlatego cena może być wyższa. Ponadto stawka zależy również od zakresu i kompleksowości audytu. Im bardziej szczegółowy ma być audyt, tym więcej pracy i czasu będzie wymagał. Należy pamiętać również, że na cenę audytu składa się liczba godzin pracy specjalisty, a także wykorzystanie wielu specjalistycznych czy płatnych narzędzi.
Jak długo może trwać audyt SEO?
Czas trwania audytu SEO jest zróżnicowany i zależy od wielu czynników. Profesjonalna analiza nie może być wykonana natychmiastowo, ponieważ wymaga czasu i uwzględnienia różnych aspektów. Może potrwać do kilku dni. Mniejsze strony lub witryny typu one-page mogą spodziewać się raportu szybciej. Sprawa ma się nieco inaczej w przypadku większych serwisów informacyjnych z tysiącem podstron. W takiej sytuacji termin ten może znacząco się wydłużyć. Powodem takiej sytuacji jest konieczność zbadania i przeanalizowania dużej ilości treści oraz struktury witryny. Przy większych serwisach informacyjnych, należy przeanalizować wiele adresów URL i zrozumieć, jakie informacje oferuje każda podstrona, ocenić jakość i użyteczność, a także zidentyfikować powiązania pomiędzy nimi. Dodatkowo należy przeanalizować metadane, nagłówki, aspekty techniczne, takie jak prędkość ładowania danych czy dostosowanie do urządzeń mobilnych. Dopiero po zapoznaniu się z konkretną stroną można spróbować odpowiedzieć na pytanie „Jak długo trwa audyt SEO?”.
Sprawdź, co możemy więcej dla Ciebie zrobić
W Ideo Force możesz liczyć na profesjonalną pomoc w tworzeniu witryn internetowych oraz w analizie już istniejących. Oprócz audytu SEO możesz skorzystać z pozostałych konsultacji:
- Audyt UX strony – analiza obejmuje doświadczenia użytkowników witryny internetowej. Już na wstępie można określić krytyczne błędy, aby poprawić jej użyteczność, a tym samym sprzedaż w sklepie online.
- Audyt SXO – dotyczy audytu SEO i UX. Jego celem jest zoptymalizowanie witryny internetowej pod kątem zawartej w niej treści oraz jej użyteczności. W ramach tego audytu analizuje się aspekty związane z pozycjonowaniem strony w wynikach wyszukiwania oraz ocenia się, w jaki sposób użytkownicy korzystają z witryny.
- Audyt e-commerce – to połączenie audytu UX, SEO, Facebook Ads oraz Google Ads. Polega na przeanalizowaniu kampanii, ich optymalizacji i dostosowaniu się do indywidualnych potrzeb klienta. Taka analiza może przyczynić się osiągnięcia lepszych wyników w e-commerce.
- Audyt Google Ads – skupia się na analizie i optymalizacji kampanii reklamowych na platformie Google Ads. Polega na analizie wszystkich aspektów kampanii, takich jak słowa kluczowe, grupy reklamowe, ustawienia reklam, aby optymalizować wyniki i zwiększyć efektywność reklam.
- Audyt Social Media – media społecznościowe służą do utrzymywania relacji z odbiorcami, reklamowania produktów oraz usług czy budowania marki osobistej. W ramach tego audytu analizuje się strategię, treści, interakcje z użytkownikami i efektywność kampanii, aby zoptymalizować obecność w mediach społecznościowych i osiągnąć zamierzone cele.
Podsumowanie
Audyt SEO to proces analizy i oceny witryny internetowej pod kątem optymalizacji pod wyszukiwarki. Ma on na celu identyfikację mocnych stron, słabych punktów oraz potencjalnych obszarów poprawy, które mogą wpływać na widoczność strony w wynikach organicznych wyszukiwarek. Podczas audytu SEO przeprowadza się kompleksową analizę różnych czynników, takich jak struktura strony, metadane, treść, linki, czas ładowania, wskaźniki techniczne i wiele innych. Wszystko to ma na celu zidentyfikować błędy, które mogą utrudniać indeksowanie i rankowanie strony w wyszukiwarkach.