W drugim dziesięcioleciu XXI wieku popularność zakupów online znacząco wzrosła, a obecnie użytkownicy chętnie dokonują transakcji przez Internet. Zakupy online mają znaczną przewagę nad tradycyjnymi, chociażby z uwagi na sporo większy asortyment dostępny w każdej chwili i oszczędność czasu. Konsument nie musi stać w kolejkach – wystarczy kliknąć kilka przycisków i produkt już jest zamówiony. Nie bez znaczenia jest wiele opcji dostawy, płatności, łatwy zwrot towaru.
Algorytmy wyszukiwarek stają się coraz bardziej inteligentne, co zmusza firmy (w szczególności z e-commerce) do podejmowania regularnych działań mających na celu utrzymanie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania. Jak wiemy, zmiany w branży e-commerce zachodzą szybko. Dynamizm ten wymaga od właścicieli sklepów stałego monitorowania zdarzeń mogących bezpośrednio oddziaływać na pozycję sklepu na rynku.
Spis treści:
- Pozycjonowanie w e-commerce
- Optymalizacja sklepu internetowego
- KROK 1 - Analiza słów kluczowych
- KROK 2 - Wewnętrzna optymalizacja serwisu w e-commerce
- KROK 3 - Przygotowanie pod long tail
- Streszczenie
- Podsumowanie
Pozycjonowanie w e-commerce
Aby wykorzystać wszystkie możliwości, jakie odkrywa przed nami branża e-commerce, mając przy tym szansę na przebicie się przez działania konkurencji, witryna musi odpowiadać wymaganiom stawianym przez wyszukiwarki. Dobrze zoptymalizowany sklep internetowy jest w stanie trafić do TOP10 lub nawet TOP3 i codziennie przyciągać kilkaset użytkowników, zapewniając długoterminową stabilność sprzedaży.
Jak pokazują statystyki, drugą stronę wyników wyszukiwania otwiera tylko 4,6% użytkowników. Jeszcze gorszy wynik jest w przypadku trzeciej strony wyników wyszukiwania — współczynnik ten wynosi zaledwie 1,1%. Dlatego, jeżeli firma faktycznie chce zwiększyć sprzedaż warto pomyśleć o podjęciu działań, które umożliwią podniesienie pozycji serwisu w wynikach wyszukiwania – pozycjonowaniu sklepów internetowych.
Działania podjęte w ramach SEO przynoszą długofalowy efekt. To narzędzie marketingu internetowego cechuje się wysoką rentownością: w przypadku właściwie prowadzonych prac, wyniki działań mogą przekroczyć nasze oczekiwania. Zarządzając e-commerce warto wziąć pod uwagę długoterminowe rozwiązania, które charakteryzują się stabilnością rezultatów. Dzięki temu, przy odpowiednim podejściu i jednoczesnym zaangażowaniu specjalistów, z czasem będziemy w stanie efektywnie realizować strategię biznesową.
Optymalizacja sklepu internetowego
Pozycjonowanie sklepu internetowego jest procesem czasochłonnym. Osiągnięcie najwyższych pozycji w wynikach wyszukiwania wymaga nie tylko czasu, ale także dogłębnej analizy i niemałej wiedzy. SEO lub optymalizacja pod kątem wyszukiwarek to zestaw działań mających na celu poprawę wewnętrznych i zewnętrznych parametrów witryny, tak aby była ona lepiej postrzegana przez roboty wyszukiwarek. Zarządzanie sklepem online ukierunkowane jest na dotarcie do użytkowników docelowych. Jednym z najskuteczniejszych sposobów na przyciąganie potencjalnych klientów jest pozycjonowanie sklepów internetowych.
Pozycjonowanie pozwala na:
- podniesienie pozycji sklepu w wynikach wyszukiwania na wybrane frazy,
- zwiększenie ruchu organicznego na stronie,
- zbudowanie pozytywnego wizerunku marki i jej rozpoznawalność,
- zwiększenie sprzedaży,
- zwiększenie zaufania użytkowników,
- poprawę komfortu użytkowania serwisu.
SEO obejmuje kilka obszarów, każdy z których musi być uwzględniony podczas prac pozycjonerskich. Priorytetowość i kolejność wykonywania tych zadań może zmieniać się w zależności od celów końcowych. Jednak istnieje szereg działań, które leżą u podstaw SEO optymalizacji i muszą być wykonane w pierwszej kolejności. Klasyczny schemat optymalizacji sklepu internetowego pod kątem SEO obejmuje analizę słów kluczowych, wewnętrzną optymalizację serwisu i content marketing.
KROK 1 – Analiza słów kluczowych
Optymalizację sklepu warto zaczynać od stworzenia podstawy – dopasowania słów kluczowych do postawionych celów. Aby działania SEO przynosiły pożądane efekty warto dokładnie przemyśleć, jakie hasła będą w pełni opisywać zawartość serwisu. Należy odpowiedzieć sobie na pytanie: „Jakich fraz może użyć potencjalny klient do wyszukiwania mojej usługi/produktu” i przygotować listę fraz, które będą dokładnie odzwierciedlać charakter niszy, zakres tematów i kierunek strony.
Dobór słów kluczowych
Lista fraz kluczowych może zawierać nawet kilka tysięcy pozycji. Aby dobrać odpowiednie słowa kluczowe możesz skorzystać z następujących sposobów:
- Przygotować spis oferowanych usług/produktów oraz dobrać do nich synonimy.
- Skorzystać z podpowiedzi wyszukiwarki – znajdują się tam hasła, które były już wyszukiwane przez użytkowników.
- Skorzystać z narzędzi umożliwiających dobór słów na podstawie wcześniej podanych, np. Serpstat, Google Keyword Planner, Semstorm, Ubersuggest czy Answer The Public.
- Użyć narzędzia Keyword Mixerem, aby uzyskać więcej propozycji słów kluczowych.
Podczas wyboru słów kluczowych należy upewnić się, że dobrane hasła są trafne i zgodne z tematem niszy.
Grupowanie słów kluczowych
Grupowanie fraz to proces polegający na wyodrębnieniu haseł pasujących do siebie tematycznie. Proces ten jest potrzebny do przeprowadzenia analizy marketingowej, stworzenia struktury serwisu, opracowania strategii content marketingowej oraz budowania odpowiedniego profilu linkowego.
Podczas grupowania słów kluczowych warto pamiętać o następujących zasadach:
- Jedna grupa musi zawierać hasła o podobnym znaczeniu i strukturze.
- Każda strona musi być zoptymalizowana tylko pod jedną grupę fraz.
KROK 2 – Wewnętrzna optymalizacja serwisu w e-commerce
Podczas skanowania serwisu roboty sprawdzają jego zgodność z wyznaczonymi parametrami. Dlatego w ramach wewnętrznej optymalizacji sklepu konieczne jest uporządkowanie zarówno aspektów technicznych, jak i optymalizacja treści.
Sitemap.xml i robots.txt
Aby strona indeksowała się szybko, warto poprawnie skonfigurować dwa pliki:
- Sitemap.xml — mapa witryny zawierająca dane o podstronach serwisu oraz elementach multimedialnych, które muszą być zaindeksowane. Dany element jest przeznaczony do powiadamiania robotów Google o nowych podstronach serwisu i modyfikacji starych, tak aby przyspieszyć ich indeksacje.
- Robots.txt — plik tekstowy z zestawem szczegółowych instrukcji dla wyszukiwarek. Dany plik określa reguły indeksowania dla określonych sekcji/stron/katalogów/plików serwisu.
Szybkość ładowania się witryny
Zarówno użytkownicy, jak i wyszukiwarki nie lubią długo czekać, aż zostaną załadowane wszystkie treści na stronie. Dlatego szybkość ładowania witryny jest jednym z ważnych czynników rankujących. Optymalny czas ładowania wynosi ok. 3-4 sekundy. Jeżeli strona wczytuje się dłużej, warto zadbać o przyspieszenie tego procesu. Do sprawdzenia danego parametru można skorzystać z darmowego narzędzia od Google — PageSpeed Insights.
Tak wygląda wynik szybkości ładowania się strony zalando.pl na komputerze.
Trzeba zaznaczyć, że narzędzie umożliwia nam również analizę strony pod kątem mobile. Jest to niezwykle ważne odkąd Google wprowadził aktualizację algorytmu Mobile First Index.
Oprócz narzędzia oferowanego przez Google istnieje wiele metod alternatywnych, by sprawdzić szybkość strony internetowej. Jedną z takich metod jest GTmetrix, czyli narzędzie, które łączy opisywane powyżej PageSpeed Insights oraz YSlow. W bezpłatnej wersji sprawdzimy wydajność serwisu internetowego biorąc pod uwagę cache, JavaScript, CSS, obrazy oraz wiele innych kwestii. Otrzymany wynik prezentowany jest w skali od A do F, z czego ocena A jest najlepszym wynikiem. Audyt szybkości strony internetowej pomoże nam wykonać również WebPageTest. Jego ogromną zaletą jest wybór lokalizacji serwera testowego oraz przeglądarki. Test wykonywany jest trzykrotnie, po czym generuje się uśredniony wynik wraz z szeregiem wykresów prezentujących elementy wyświetlane na stronie oraz ich wpływ na ładowanie się witryny. Z pomoca przychodzi również Pingdom Website Speed Test – jedno z najstarszych narzędzi służących do pomiaru szybkości ładowania się strony www. Zaletą rozwiązania jest możliwość wyboru jednej z siedmiu dostępnych lokalizacji serwera, na której wykonany zostanie test szybkości.
Powyżej wymienione zostały tylko najpopularniejsze rozwiązania. W sieci narzędzi tego typu można znaleźć naprawdę sporo. Są wśród nich jeszcze m.in. GiftOfSpeed, Dareboost, Super Monitoring, KeyCDN Speed Test, Web.dev i inne.
Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami. Nie przegap najciekawszych tekstów.
Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.
Główną ideą każdego narzędzia jest znalezienie jak największej ilości elementów na stronie jakie należy poprawić, by witryna ładowała się szybciej. Aby uwiarygodnić wynik najlepiej wykonać pomiary z użyciem kilku narzędzi opisanych powyżej, a następnie wyodrębnić najistotniejsze elementy, które wymagają poprawy według kilku z nich. Po wdrożeniu zmian na stronie internetowej wskazane jest ponowne wykonanie testów i porównanie wyników. Pozwoli to znaleźć elementy, które miały najistotniejszy wpływ na ładowanie witryny. Taka analiza pozwala wyeliminować lub ograniczyć komponenty, które powodują długie ładowanie strony na przyszłość.
W wielu przypadkach zmniejszenie rozmiaru obrazów, ograniczenie użycia JavaScript, optymalizacja zewnętrznego arkusza stylów CSS, bądź ograniczenie kodów śledzących do minimum pozwoli na szybsze ładowanie się strony. Warto więc podczas optymalizacji pod względem szybkości uwzględnić kod źródłowy – często jego nadmierna ilość powoduje długie wczytywanie się treści.
Dopasowanie do urządzeń mobilnych
Według danych statystycznych więcej, niż 55% użytkowników korzysta z urządzeń mobilnych do dokonywania zakupów online. Dlatego ważne jest dostosowanie serwisu do wyświetlania na urządzeniach mobilnych. Responsywny design zmniejsza odsetek odrzuceń i korzystnie wpływa na czynniki behawioralne. Poprawa tych wskaźników pozytywnie wpłynie na pozycje serwisu w wynikach wyszukiwania.
Linkowanie wewnętrzne
Linkowanie wewnętrzne polega na umieszczaniu odnośników do poszczególnych podstron w obrębie danego serwisu. Dany punkt jest często ignorowany podczas optymalizacji sklepów, co pozbawia go wielu korzyści, np.:
- przyspieszenia indeksacji serwisu,
- poprawy użyteczności,
- zwiększenia czasu, jaki użytkownicy spędzają na stronie.
Istnieje mnóstwo możliwości rozbudowania linkowania wewnętrznego, oto najbardziej popularne:
- Dodanie na stronie głównej linków prowadzących do najważniejszych podstron sklepu.
- Umieszczenie dodatkowych bloków na podstronach dedykowanych produktom z linkami do wcześniej przeglądanych produktów/powiązanych produktów/wpisów na blogu.
- Stosowanie Breadcrumbs – ścieżki zagłębienia, jaka zawiera linki do podstron wcześniej odwiedzonych przez użytkownika.
Meta-tagi
Meta-tagi to elementy zawierające informacje o danej stronie, które są umieszczane w sekcji <head></head>. Do najważniejszych meta znaczników możemy odnieść tytuł i opis witryny.
Meta znacznik TITLE jest elementem, który musi w sposób krótki i zrozumiały dla użytkownika definiować zawartość podstrony i zawierać istotne z punktu widzenia pozycjonowania frazy kluczowe. Ważne jest umieszczenie tej frazy na początku tytułu tak, aby nie była ona obcięta w przypadku, gdy tytuł ten będzie za długi.
Meta znacznik DESCRIPTION jest opisem zawartości podstrony, który ma zachęcić użytkowników do jej odwiedzenia. Musi to być ciekawy tekst na ok. 150 znaków, który jest zgodny z treściami zamieszczonymi na tej podstronie. Uzupełniając dany znacznik mamy wpływ na to, jaka treść pojawi w wynikach wyszukiwania oraz w jakim stopniu będzie ona interesująca dla użytkownika.
Dane strukturalne
Głównym celem danych strukturalnych jest lepsze opisanie poszczególnych elementów na stronie dla robota Google, co może wpłynąć na ich lepsze wyróżnienie spośród konkurencji w wynikach wyszukiwania. Zmiany te są widoczne tylko w kodzie strony. Wdrożenie danych strukturalnych pozwoli wyróżnić się na tle konkurencji. Wartościowe informacje, które są prawidłowo oznaczone mają szansę pojawić się w wynikach wyszukiwania.
W przypadku sklepu internetowego konieczne jest wdrożenie danych strukturalnych PRODUCT dla poszczególnych produktów. Warto też pamiętać o dokładnym wypełnieniu wszystkich pól zgodnie ze schematem podanym na stronie Schema.org. Poprawność danych strukturalnych można sprawdzić za pomocą darmowego narzędzia od Google – Structured Data Testing Tool.
Zrozumiałe adresy URL
Adresy URL w ramach serwisu muszą być poprawnie zbudowane, zawierać frazę kluczową i odpowiadać zawartości strony. Adresy te powinny być proste do zapamiętywania i nie mogą zawierać polskich znaków i zbędnych liter/liczb (np. ID strony).
Przykładem takiego rozwiązania jest np. adres https://ss24.pl/Lyzworolki,c,55, który zawiera niepotrzebne przecinki oraz cyfry, które są najprawdopodobniej ID danej kategorii. Niepoprawnie wygląda to również tutaj https://www.sindibad.pl/pl/c/Szklanki/109 lub https://www.tchibo.pl/filizanki-i-naczynia-do-kawy-c400006153.html. Często te elementy są generowane przez CMS sklepu internetowego dlatego warto to zoptymalizować by adres wyglądał w następującej formie - https://maxelektro.pl/agd-do-zabudowy/ – zawiera on frazę kluczową bez zbędnych elementów.
Nagłówki <Hx></Hx>
Nagłówki to wyróżnione elementy, które informują roboty o hierarchii strony oraz określają tematykę sekcji. Nagłówek H1 jest elementem html, który przez roboty wyszukiwarek traktowany jest w sposób podobny jak nagłówek artykułu w gazecie – określa zawartość całej podstrony. Ze względu na ważność tych elementów, nagłówek H1 oraz nagłówki niższego stopnia (H2, H3, itd.) muszą zawierać frazy kluczowe i odzwierciedlać tematykę podstrony. Odpowiednie dopasowanie nagłówka uwzględniając słowa kluczowe dotyczące danej podstrony jest szczególnie ważnym elementem podczas optymalizacji sklepu internetowego.
Oprócz najważniejszego nagłówka H1 warto uwzględnić również nagłówki niższego stopnia (H2, H3, itd.). Powinny się znaleźć nie tylko w opisach kategorii głównych, ale również na kartach produktowych, bądź wpisach blogowych. Przykład zoptymalizowanej pod kątem nagłówków podstrony można zobaczyć powyżej (https://www.renee.pl/sukienki/).
Rozbudowa sklepu internetowego
Analiza konkurencyjnych sklepów internetowych pomaga w rozbudowie serwisu o nowe treści i elementy. Dzięki sprawdzeniu w sposób szczegółowy kilku zoptymalizowanych sklepów konkurentów można wysunąć wnioski, które pozwolą osiągnąć lepszą sprzedaż w e-commerce.
Często duży problem stanowią puste podstrony o braku jakiejkolwiek treści, które wyświetlają jedynie produkty danej kategorii. W wielu przypadkach dodanie zoptymalizowanego tekstu pozwala osiągnąć lepsze wyniki w SERP-ach. Wadą często spotykaną w e-commerce są również zduplikowane treści, które zamiast pomóc w osiągnięciu lepszych efektów, znacznie je pogarszają.
Czynniki behawioralne
Dodanie w opisach kategorii lub podstronach produktowych elementów interaktywnych zwiększa czas przebywania na stronie oraz zmniejsza współczynnik odrzuceń. Są to ważne czynniki podczas analizy ruchu w sklepie internetowym. Z elementów interaktywnych warto wyróżnić:
- przyciski CTA (call to action),
- filmiki video prezentujące np. recenzję danego produktu,
- banery z interesującym sloganem.
Zachęcają one użytkownika do pozostania dłużej na danej stronie lub do odwiedzenia również innego adresu w obrębie serwisu. Dzięki temu współczynnik odrzuceń (wskazuje jaki procent użytkowników opuszcza stronę internetową zaraz po jej otwarciu) maleje. Wprowadzenie elementów interaktywnych pomoże go zoptymalizować. Oczywiście przed poprawą współczynnika odrzuceń niezbędna jest szczegółowa analiza strony oraz zachowań użytkowników. Należy pamiętać, żeby każdą podstronę w serwisie traktować indywidualnie. Inaczej wyglądać będzie optymalizacja podstrony produktowej, a inaczej kategorii głównej.
KROK 3 – Przygotowanie pod long tail
Przygotowanie pod long tail to proces tworzenia i dystrybucji treści w celu pozyskania i zaangażowania określonej grupy docelowej. Większość specjalistów SEO jest zgodnych co do tego, że jest to nie tylko ważną częścią SEO, ale również i jednym z najmocniejszych narzędzi pozycjonerskich. W przypadku sklepu e-commerce bardzo ważnym aspektem jest zawartość strony – muszą to być wartościowe treści, które będą mieć pewną wartość dla użytkowników końcowych.
Według danych ze strony Socialmediatoday.com 68% konsumentów mówi, że po zapoznaniu z treściami na stronie zwiększyło się ich zaufanie do marki. Warto, zatem zadbać o uzupełnienie serwisu wartościowym contentem.
Opisy produktów
Stworzenie przekonujących opisów produktów pomoże nie tylko zachęcić klienta do zakupu, ale także spełnić kryteria wyszukiwarki Google, co wpłynie na wynik wyszukiwania. Pamiętajmy, że nie warto kopiować opisów ze strony producenta, ponieważ powielanie treści powoduje powstanie duplikatów.
Opis produktu musi być wyczerpujący, zawierać opis funkcjonalności, technicznych charakterystyk, dodatkowych elementów i zalet produktu, zdjęcia i filmiki prezentujące wygląd danego towaru i jego możliwe zastosowania. Warto też pamiętać o odpowiednim nasyceniu opisów słowami kluczowymi.
Jeżeli asortyment sklepu jest bardzo szeroki, należy skupić się najpierw na najważniejszych podstronach, uzupełniając je po brzegi informacją.
Opinie klientów
Publikowanie recenzji jest jednym z najbardziej skutecznych sposobów na zwiększenie zaufania klientów do zakupów w Twojej witrynie. Według danych Reevoo ponad 50 opinii do produktu może zwiększyć współczynnik konwersji o 4,6%. Psychologowie nazywają ten efekt „dowodem społecznym” – człowiek szybciej decyduje się na zakup czegoś jeżeli widzi, że ktoś zrobił to wcześniej.
Warto udostępnić użytkownikom możliwość zostawienia opinii do produktów – każdy wartościowy komentarz to unikalna treść uzupełniająca temat strony.
Prowadzenie bloga
Stworzenie i prowadzenie bloga ma wiele korzyści i może pomóc przyciągnąć tysiące nowych użytkowników, z których każdy jest potencjalnym klientem serwisu. Przede wszystkim blog umożliwia rozbudowanie struktury sklepu i linkowania wewnętrznego oraz pozwala na zwiększenie ilości fraz kluczowych, na które dany serwis jest widoczny w wynikach wyszukiwania. Jest to również dobry sposób na budowanie pozytywnego wizerunku marki, kreując firmę na eksperta w branży. Wyszukiwarki cenią strony, które są regularnie aktualizowane. Dzięki systematycznemu publikowaniu artykułów na blogu jesteśmy w stanie znacząco podnieść pozycje strony w wynikach wyszukiwania i zwiększyć ruch na stronie.
Zgodność tworzonych treści z EAT
Ekspertyza, autorytet oraz zaufanie to trzy kluczowe pojęcia związane z EAT, który nazywany jest synonimem jakości w aspekcie pozycjonowania. Po pierwsze ekspertyza zakłada, że autorzy treści są ekspertami w swojej dziedzinie. Autorytet mówi o tym, że strona powinna być autorytetem w swojej branży – w e-commerce uzyskać można to np. poprzez umożliwienie oceny produktów, bądź wypowiedzi klientów. Ostatnią składową EAT jest zaufanie, czyli zapewnienie klientów, że korzystanie ze strony jest bezpieczne.
Streszczenie
- W drugim dziesięcioleciu XXI wieku popularność zakupów online znacząco wzrosła, a obecnie użytkownicy chętnie dokonują transakcji przez Internet.
- Aby wykorzystać wszystkie możliwości, jakie odkrywa przed nami branża e-commerce, mając przy tym szansę na przebicie się przez działania konkurencji, witryna musi odpowiadać wymaganiom stawianym przez wyszukiwarki.
- Pozycjonowanie sklepu internetowego jest procesem czasochłonnym. Osiągnięcie najwyższych pozycji w wynikach wyszukiwania wymaga nie tylko czasu, ale także dogłębnej analizy i niemałej wiedzy.
- Optymalizację sklepu warto zaczynać od stworzenia podstawy – dopasowania słów kluczowych do postawionych celów.
- Podczas skanowania serwisu roboty sprawdzają jego zgodność z wyznaczonymi parametrami.
- Przygotowanie pod long tail to proces tworzenia i dystrybucji treści w celu pozyskania i zaangażowania określonej grupy docelowej. Większość specjalistów SEO jest zgodnych co do tego, że jest to nie tylko ważną częścią SEO, ale również i jednym z najmocniejszych narzędzi pozycjonerskich
Podsumowanie
Prowadzenie biznesu na płaszczyźnie online wymaga solidnego przygotowania. Przede wszystkim musimy wiedzieć, co hamuje sprzedaż. Mając pełny obraz sytuacji, będziemy w stanie podejmować trafne decyzje. Konkurencja w e-commerce jest zbyt duża – nie ma miejsca na przewidywania, błędne rozeznania – decyzje muszą bazować na konkretnych informacjach, czyli takich które obrazują obecną kondycję sklepu. Pod uwagę należy brać czynniki związane bezpośrednio z witryną, a także jej środowisko (np. wyszukiwarkę, konkurencję, kanały komunikacji).
Prawidłowo wykonana optymalizacja sklepu internetowego pod kątem SEO może znacząco podwyższyć ruch organiczny na stronie, prowadząc do zwiększenia liczby klientów, a co za tym idzie sprzedaży. Każda witryna jest inna, dlatego aby dokładnie wiedzieć od czego zacząć, należy przeprowadzić audyt strony internetowej. Jest to analiza SEO witryny pod kątem wyszukiwarek internetowych, którą najlepiej zlecić specjalistom. Osoby zajmujące się audytem korzystają z narzędzi analitycznych, a więc są w stanie wykryć wszystkie problemy i wskazać sposoby ich wyeliminowania.
Sklepy internetowe działają w oparciu o różne systemy i oprogramowania. Już samo to wymaga indywidualnego podejścia w tworzeniu optymalnych rozwiązań. Sklepy prowadzą swoją działalność w wielu branżach, których specyfika również powinna zostać uwzględniona w działaniach (np. sklep sprzedający kosmetyki czy artykuły sportowe). Jednak mimo różnych czynników wynikających ze środowiska, w jakim sklep funkcjonuje, potrzeby właścicieli sklepów koncentrują się na podobnych obszarach. Są nimi przede wszystkim: sprzedaż, wizerunek marki, rozpoznawalność na rynku, obsługa klienta. Bez względu na to, czy zamierzasz uczynić swój sklep znanym, generować sprzedaż czy konwersję, pozycjonowanie pozwoli Ci uzyskać wymierne korzyści