Percepcja a visual content marketing
Powszechnie wiadomo, że ludzki umysł szybciej zapamiętuje i łatwiej odtwarza obraz aniżeli tekst. Tym samym komunikaty w formie graficznej zwiększają szanse na dotarcie do odbiorców. Teorię tą potwierdza zachowanie użytkowników w Internecie, którzy wykazują większe zainteresowanie przekazami zwizualizowanymi niż tekstowymi, częściej na nie klikając i częściej je udostępniając. Widoczne jest to przede wszystkim w serwisach społecznościowych, gdzie zdjęcia lub grafiki zawsze cieszyły się większą popularnością.
Wzrost zainteresowania obrazem powoduje konieczność ciągłego poszukiwania nowych rozwiązań e-marketingowych pozwalających na skuteczną komunikację marki z użytkownikami Internetu. Na znaczeniu zyskuje visual content marketing dostarczający szereg zróżnicowanych narzędzi opartych przede wszystkim o obraz.
Infografika i gif, czyli narzędzia już znane…
Jednym ze skuteczniejszych narzędzi visual content marketingu jest infografika, za pomocą której w ciekawy i zrozumiały sposób można przedstawić nawet najtrudniejsze zagadnienia. Wynika to z formy tego rodzaju contentu. Infografika jest bowiem połączeniem:
- tekstu,
- liczb (danych statystycznych),
- grafiki.
Dzięki temu sposób przekazywania informacji jest dostosowany do możliwości percepcyjnych człowieka – co obecnie w e-marketingu ma ogromne znaczenie.
Infografika może być niezależną formą contentu lub częścią innych treści – jako uzupełnienie bądź dodatkowa interpretacja skomplikowanych zagadnień. Oryginalny sposób przedstawienia sprawia, że odbiorcy chętniej zapoznają się z tak wyjaśnionym tematem, a content oparty o infografikę lub w części ją wykorzystujący jest chętniej udostępniany.
Równie dobrze jak infografiki odbierane są gify, czyli proste animacje graficzne, często zabawne i odwołujące się do emocji odbiorcy, przez co szybko są zauważane i łatwo zapamiętywane. W efekcie tak często są udostępniane, że stają się naturalnie rozprzestrzeniającymi viralami.
Animacja gif to połączenie kilku obrazków, czego efektem jest dynamicznie zmieniające się zdjęcie, które może:
- stanowić prezentację produktu,
- przedstawiać ciekawą scenkę,
- opowiadać jakąś historię.
Gify same się odtwarzają, pokazując ciągle ten sam zmieniający się obraz złożony z zaledwie kilku ujęć. Podobnie jak infografika, również gif może być treścią odrębną lub uzupełniającą inny content.
…i gifografika, czyli narzędzie nowe
Innowacyjnym narzędziem visual content marketingu jest gifografika, będąca połączeniem infografiki i gifa. Zatem, tradycyjne jak dotąd graficzne przedstawienie skomplikowanych zagadnień, poprzez zestawienie w jednej treści tekstu, liczb i grafiki, zostało dodatkowo urozmaicone przez elementy animowane (a nawet video).
Gifografika jest stosunkowo nowym rodzajem contentu, który pojawił się w sieci w 2012 roku, zyskując na popularności dopiero w 2014. Wobec rosnących oczekiwań użytkowników Internetu względem dystrybuowanych treści, środowisko marketingu szybko dostrzegło interaktywny potencjał tego narzędzia. Ponieważ już sama infografika dała nowe możliwości prezentacji skomplikowanych zagadnień, gifografika pozwoliła je jeszcze bardziej wzbogacić. Statyczne jak dotąd dane statystyczne i liczby zdynamizowano poprzez dodanie animowanych elementów, które jeszcze bardziej przykuwają uwagę i zapadają w pamięć niż sprawdzone dotychczas rozwiązania.
Źródło: http://contentmarketinginstitute.com/2015/06/gifographics-better-infographics/
Bez wątpienia gifografika jest nowym i ciekawym wytworem visual content marketingu, wynikającym z konieczności poszukiwania nowych rozwiązań potrzebnych, aby wyróżnić swój przekaz spośród wielu innych. Wśród zalet tego rodzaju treści można wskazać:
- animowane elementy szybciej przykuwają uwagę odbiorcy niż statyczne,
- za pomocą animowanych elementów można wyjaśnić pewne aspekty bez konieczności ich opisywania,
- dane są prezentowane w oryginalny sposób, co sprzyja naturalnemu rozpowszechnianiu treści,
- pomysłowe przedstawienie skomplikowanego zagadnienia przekłada się na rozpoznawalność marki, która udostępniła daną treść.
Decydując się na wykorzystanie gifografiki, jako narzędzia komunikacji marketingowej, trzeba mieć na uwadze, że w związku z zastosowaną animacją może się ona dłużej ładować niż inne wizualne formy contentu. W konsekwencji użytkownik zniechęcony oczekiwaniem po prostu zrezygnuje i nie zapozna się z treścią.
Niewątpliwie gifografika pozytywnie wpływa na wizerunek marki, ułatwiając komunikację marketingową. Jednak, podobnie jak w przypadku wszystkich narzędzi content marketingowych, trzeba dobrze się zastanowić, czy będzie ona odpowiadała potrzebom marki.