Istnieje wiele różnych czynników, wpływających na ranking wyników wyszukiwania. Są to zarówno czynniki on-site – na stronie (np. treść, optymalizacja techniczna, czy optymalizacja pod kątem UX), jak i czynniki off-site – poza stroną.
Czy topical authority także jest jednym z czynników rankingowych? Na czym dokładnie polega ta koncepcja i czy rzeczywiście odgrywa rolę, w zakresie pozycjonowania stron w Google? W artykule dokładnie przeanalizujemy to zagadnienie i sprawdzimy, czy należy uwzględniać je w strategii SEO.
Spis treści:
- Topical authority a czynnik rankingowy
- Co to jest topical authority?
- Autorytet w konkretnym temacie czy dziedzinie?
- Dla jakich witryn ważne jest posiadanie wysokiego topical authority?
- Jak uzyskać wysoki topical authority w danej dziedzinie? Wskazówki
- Zależność między topical authority a E-E-A-T i YMYL
- Witryny YMYL
- Czy topical authority jest czynnikiem rankingowym?
- Streszczenie
- Podsumowanie
Topical authority a czynnik rankingowy
Pozycjonowanie stron w wynikach wyszukiwania jest ważnym elementem strategii marketingowej wielu firm. Aby osiągać dobre wyniki w SERP, należy brać pod uwagę czynniki rankingowe, a dodatkowo testować różne rozwiązania. Ile jest czynników rankingowych? Ich dokładną liczbę zna tylko Google, jednak w 2006 roku opublikowano informację, że jest ich ponad 200. Wraz z nieustającymi aktualizacjami algorytmów, przybywa także nowych czynników. Google bowiem stale doskonali swoje algorytmy, by lepiej zrozumieć intencje odbiorców i dostarczać im wyników wyszukiwania, jak najlepiej dopasowanych do ich intencji i potrzeb.
Co to jest topical authority?
Topical authority (autorytet tematyczny) to wskaźnik, odnoszący się do wiodącej pozycji eksperta danej strony internetowej w konkretnej dziedzinie, branży czy w temacie. Dzięki temu wskaźnikowi Google określa, w jakim stopniu dana witryna internetowa dostarcza użytkownikom wartościowych i wyczerpujących treści, które mogą zostać uznane za specjalistyczne w danym obszarze. Jedna ze znanych w środowisku SEO teorii wskazuje, że strony, posiadające wysoki topical authority, mają również większe szanse na uzyskanie wyższych pozycji w SERP.
Autorytet w konkretnym temacie czy dziedzinie?
W kontekście topical authority należy pamiętać przede wszystkim, że odnosi się do konkretnych tematów czy dziedzin, a nie do ogólnej reputacji witryny. Co to oznacza? Jedna strona może mieć wysoki autorytet w jednej dziedzinie, podczas gdy w innych już nie.
Dla jakich witryn ważne jest posiadanie wysokiego topical authority?
Wszystkie witryny powinny dążyć do tego, by ich autorytet tematyczny był na jak najwyższym poziomie. Jednak wysoki wskaźnik topical authority jest szczególnie istotny dla witryn, które dostarczają teksty w dziedzinach wymagających specjalistycznej wiedzy, zaufania i autorytetu.
Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami z bloga. Nie przegap najciekawszych naszych wpisów.
Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.
Na uzyskaniu wysokiego wskaźnika topical authority, powinny skupić się przede wszystkim osoby, odpowiadające za:
- Strony medyczne – w temacie zdrowia wszyscy szukamy rzetelnych, aktualnych informacji i fachowych porad. Witryny medyczne powinny dążyć do uzyskania wysokiego wskaźnika topical authority, ponieważ pozytywnie wpłynie to na ich wiarygodność i zbuduje zaufanie użytkowników witryny.
- Strony finansowe – to kolejny dość „delikatny” temat. Osoby, które szukają porad na temat np. kredytów, ubezpieczeń czy inwestowania swoich pieniędzy, oczekują rzetelnych i fachowych porad, które nie będą wprowadzać ich w błąd. I to w dodatku taki, który mógłby je sporo kosztować.
- Strony prawnicze – prawo to kolejna dziedzina, w której wyjątkowo ważne jest przekazywanie aktualnych, rzetelnych i precyzyjnych porad. Ludzie oczekują, że na stronach prawniczych znajdą profesjonalne wsparcie i wyjaśnienie różnych zawiłości prawnych. Szukają więc tekstów napisanych w sposób przystępny, a jednocześnie takich, które będą w pełni zgodne z aktualnymi kwestiami prawnymi.
- Strony techniczne – nie każdy człowiek posiada dużą wiedzę techniczną, podczas gdy jest ona konieczna przy wyborze różnego rodzaju sprzętu, oprogramowania, czy w trakcie różnych problemów technicznych. Z tego względu ludzie oczekują rzetelnych i jednocześnie zrozumiałych porad, które pomogą im np. dobrać właściwy model komputera.
- Strony edukacyjne i naukowe – tego typu witryny mają za zadanie pomóc w zdobywaniu wiedzy i doskonaleniu swoich umiejętności. Równie istotne jest więc to, aby dostarczały profesjonalnych i wartościowych informacji, przekazywanych w zrozumiały sposób.
- Strony z recenzjami i poradami – witryny, w których publikowane są wszelkiego typu porady, recenzje produktów czy usług, również powinny dążyć do wysokiego topical authority.
Strony o powyższej tematyce, powinny szczególnie koncentrować się na poprawie wskaźnika topical authority, ale nie oznacza to, że tylko one. Każdy, kto posiada stronę z usługami lub e-sklep i chce być postrzegany, jako autorytet, osiągając jednocześnie wyższe pozycje w SERP, powinien dążyć do zwiększenia tego parametru.
Jak uzyskać wysoki topical authority w danej dziedzinie? Wskazówki
Budowanie wysokiego topical authority z pewnością wymaga czasu i większego zaangażowania. Właściciele stron muszą podejmować różne kroki, by udowodnić wyszukiwarkom, że ich witryny mogą zostać uznane za autorytet w danej dziedzinie i że można im zaufać. Warto więc poznać kilka wskazówek, które mogą ułatwić i przyspieszyć ten proces.
- Dostarczanie wartościowej, specjalistycznej treści – warto skupić się na tym, by dostarczać użytkownikom wartościowych informacji, związanych z daną dziedziną. Treści powinny być szczegółowe, kompleksowe i aktualne. Jeśli dany content jest już przestarzały, warto go edytować. Ważne jest udzielanie praktycznych wskazówek, przedstawianie wniosków, badań czy case study ze swojej pracy. W artykułach warto zamieszczać także bibliografię.
Jeśli artykuł nie jest pisany przez specjalistę z danej branży, warto dodawać wzmianki o przeprowadzeniu merytorycznej konsultacji tekstu.
- Poruszenie wszystkich zagadnień, związanych z daną dziedziną – należy kompleksowo omawiać różne zagadnienia, dotyczące danego tematu. W ten sposób można obszernie wyjaśniać poszczególne zagadnienia i pokazać użytkownikom i botom, że strona oferuje szeroki zakres wiedzy w określonej dziedzinie.
Źródło: https://www.semrush.com/blog/internal-links-guide-to-building-strategy-that-works/.
Pomocnym narzędziem do wyszukiwania tematów, powiązanych z danym zagadnieniem jest np. answerthepublic.com.
Źródło: answerthepublic.com.
W Senuto warto natomiast sprawdzać zakładkę „Baza słów kluczowych”. Po wpisaniu frazy można sprawdzić tam: pytania, słowa zależne i grupy słów, co jest bardzo pomocne przy tworzeniu klastrów tematycznych.
Należy wybrać „Bazę słów kluczowych” i wpisać interesującą frazę.
Następnie w sekcji „Pytania” można sprawdzić frazy, które użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę, w formie pytań.
W zakładce „Słowa zależne” można z kolei sprawdzić zapytania, związane z wybranym słowem kluczowym. Zapytania te są tworzone na podstawie algorytmu Google Suggest, który generuje popularne i często wyszukiwane zapytania, związane z danym słowem kluczowym. Dzięki analizie słów zależnych można w łatwy sposób zidentyfikować interesujące tematy powiązane, które warto opisać na blogu.
Ostatnia zakładka, którą warto sprawdzić to: „Grupy słów”. Znajdują się tam zestawienia powiązanych ze sobą słów kluczowych, które dotyczą podobnych tematów lub zagadnień. Zakładka ułatwia grupowanie zestawów słów kluczowych w klastry tematyczne. Dzięki temu można sprawdzić, jakie tematy są ważne w danej branży, co ułatwia np. planowanie publikacji na blogu.
- Wzmocnienie treści, poprzez linkowanie wewnętrzne – linkowanie wewnętrzne odgrywa ważną rolę w budowaniu topical authority. Ma wpływ na to, jak wyszukiwarki rozumieją kontekst i tematykę strony, a także na sposób, w jaki użytkownicy ją przeglądają. Linkowanie wewnętrzne wzmacnia związki między treściami, pomagając w zrozumieniu kontekstu i roli poszczególnych artykułów na stronie. Samo tworzenie dużej ilości treści nie wystarczy, należy je również odpowiednio połączyć. Treści, które są prawidłowo grupowane w silosy (klastry) tematyczne i łączone linkami w obrębie tych silosów, mają duże szanse na to, by podnieść autorytet domeny, ponieważ algorytmy będą klasyfikować stronę, jako kompletne źródło informacji, wyczerpujące dany temat.
Źródło: https://inlinks.com/insight/inlinks-a-tool-for-building-topical-authority/.
- Uzyskiwanie wartościowych linków zwrotnych – dodając na stronę merytoryczne teksty z danej dziedziny, zwiększamy prawdopodobieństwo tego, że inni także będą chcieli do nich linkować. Będzie to, czymś w rodzaju sygnału dla Google, że treści w witrynie są uznawane za wartościowe i godne uwagi. W tym kontekście ważne są zwłaszcza linki zwrotne ze stron, powiązanych tematycznie i godnych zaufania, które również mają już wypracowaną reputację. Warto tworzyć m.in. przydatne infografiki, które mają dużą szansę na to, by stać się źródłem wysokiej jakości linków zwrotnych.
- Wiarygodni autorzy – użytkownicy, którzy szukają merytorycznych treści, oczekują, że będą one napisane przez specjalistów, ekspertów w danej dziedzinie. Zwłaszcza jeśli tematy dotyczą zdrowia czy finansów. Dlatego też w miarę możliwości powinniśmy pisać artykuły samodzielnie. Jak uwiarygodnić autorstwo? Dodaj informację o autorze. W krótkiej notce powinno być zawarte imię, nazwisko, zdjęcie, a także informacja o zajmowanym stanowisku. Jeśli autor tekstu posiada profil w serwisie LinkedIn, to także warto dodać w notce link, prowadzący właśnie do jego profilu, co jeszcze mocniej uwiarygodni autorstwo.
- Współpraca z innymi ekspertami – dobrym pomysłem, jeśli chodzi o budowanie autorytetu tematycznego, może być także współtworzenie artykułów, wraz z innymi ekspertami z branży. Wywiady na ważne i aktualne w danym środowisku tematy, z pewnością będą cennym źródłem wiedzy i pomogą pozyskać wiele wartościowych backlinków.
- Regularne dodawane wpisów – warto dbać o systematyczność w dostarczaniu merytorycznych artykułów na stronę internetową. Należy regularnie publikować nowe treści, powiązane z tematem i aktualizować przestarzały content. Regularne publikacje mogą zachęcić użytkowników do częstszego odwiedzania witryny.
- Dbanie o pozytywne relacje z użytkownikami – należy angażować użytkowników, tworząc dla nich przestrzeń do interakcji i dyskusji, np. dając im możliwość dodawania komentarzy. Warto zachęcać użytkowników także do tego, by dzielili się swoimi opiniami, komentarzami czy wątpliwościami. Należy odpowiadać również na opinie i sugestie, a przede wszystkim – brać je pod uwagę.
- Udostępnianie dodatkowych materiałów – warto tworzyć i udostępniać użytkownikom dodatkowe materiały poradnikowe np. e-booki, poradniki, szkolenia online. Treści dodatkowe (supplementary content), takie jak skorelowane artykuły czy linki do wideo powinny poszerzać dany temat. Obrazuje to m.in. poniższy przykład.
- Analizowanie konkurencyjnych stron o podobnej tematyce – analiza konkurencji i ich wpisów tematycznych, może pomóc w znalezieniu luk i niszy do zbudowania autorytetu tematycznego. Warto przeprowadzać analizę GAP, np. z pomocą Senuto.
Zależność między topical authority a E-E-A-T i YMYL
W zakresie topical authority warto wspomnieć o E-E-A-T oraz YMYL, ponieważ są to pojęcia wzajemnie ze sobą powiązane i wpływające na to, jak witryna jest postrzegana przez Google. Co to jest E-E-A-T? To 4 filary, którymi Google kieruje się, dokonując oceny treści. Zalicza się do nich doświadczenie, ekspertyzę, autorytatywność i zaufanie.
- Ekspertyza (fachowość) - to parametr odnoszący się do stopnia eksperckości treści, czyli wiedzy i umiejętności autora. Google preferuje treści tworzone przez prawdziwych ekspertów, podobnie jak użytkownicy.
- Autorytet – dotyczy wiarygodności i zaufania do autora. Sygnałem dla Google będzie sytuacja, w której osoby posiadające dobrą reputację w branży, powołają się na artykuł, czy daną witrynę, jako na rzetelne źródło wiedzy.
- Zaufanie – liczy się m.in. to, czy strona prowadzona jest przez fachowców, osoby z wiedzą i doświadczeniem, czy może przez oszustów. To istotne zwłaszcza jeśli chodzi o tematykę finansów. Oprócz eksperckich i fachowych treści, zaufanie podnosi również dbałość o bezpieczeństwo użytkownika na stronie (certyfikat SSL, informacje kontaktowe, linki prowadzące do wiarygodnych witryn).
- Doświadczenie – badane jest, poprzez sprawdzenie specjalistycznego wykształcenia czy wiedzy praktycznej twórcy tematu. Wyszukiwarka bada też, od jak długiego czasu autor zajmuje się daną tematyką.
Witryny YMYL
W tym miejscu warto wspomnieć również o witrynach YMYL. To witryny typu „Your Money, Your Life”, poruszające tematy, mogące wywierać wpływ na życie człowieka. Dotyczy to głównie witryn o tematyce medycznej, finansowej, prawniczej, ale także sklepów internetowych (w których możliwe jest dokowanie zakupów i transfer środków pieniężnych). Przy stronach typu YMYL stosowany jest bardzo dokładny stopień oceny jakości.
Posiadanie topical authority w danej dziedzinie jest kluczowe dla spełnienia wymagań E-E-A-T, zwłaszcza w przypadku stron typu YMYL, dla których Google jest szczególnie rygorystyczne w ocenie jakości treści. Warto jednak pamiętać, że topical authority i E-E-A-T są oceniane niezależnie.
Czy topical authority jest czynnikiem rankingowym?
Czas na najważniejsze pytanie – czy topical authority jest czynnikiem rankingowym i ma wpływ na pozycje witryny w wynikach wyszukiwania? Zdecydowanie tak! Potwierdzają to informacje od Google z 23 maja 2023 roku. Całość można znaleźć pod linkiem: https://developers.google.com/search/updates/helpful-content-update. Google wprost potwierdza, że aby lepiej wskazywać wyszukiwarce treści trafne, rzetelne i fachowe, wprowadziło system, pomagający określić źródła specjalistycznej wiedzy, odpowiadające na dane zapytanie użytkownika.
Warto jednak zaznaczyć, że czynnik ten nie jest nowy (jest brany pod uwagę od kilku lat), ale teraz został on oficjalnie potwierdzony:
Według podanego źródła system przydatności tematów analizuje sygnały, takie jak:
- Źródło dla danego tematu – potrafi rozpoznać treści szczególnie istotne dla danego tematu. Wykrywa, z jakich źródeł często korzystają osoby, które szukają wiadomości na określony temat. W tym kontekście istotne jest więc to, aby użytkownicy uznali witrynę za dobre źródło informacji na dany temat i często do niej wracali.
- Wpływ i relacje źródłowe – ocenie poddana jest częstotliwość cytowania danego artykułu przez innych wydawców, co potwierdza przydatność dla osób, szukających informacji na dany temat. W 2022 roku Google dodało etykietę „często cytowane”, aby pomóc użytkownikom znajdować artykuły cytowane, a więc te, które uważane są za wartościowe w danym temacie.
- Reputacja źródła – pod uwagę brane są rekomendacje z profesjonalnych źródeł, co potwierdza reputację.
System przydatności treści wyżej klasyfikuje content, który został uznany przez użytkowników za przydatny i satysfakcjonujący. Treści słabej jakości, nieprzydatne, niespełniające oczekiwań użytkowników, nie będą dobrze oceniane przez wyszukiwarki. Dodatkowo wpływ na wyniki w organicznych wynikach wyszukiwania, będą miały nie tylko treści uznane za mało pomocne, ale też te, znajdujące się na stronach, posiadających wiele nieprzydatnych informacji.
Usuwanie małowartościowych treści może pomóc w poprawie pozycji bardziej przydatnego contentu na stronie. Ponadto proces klasyfikacji treści jest zautomatyzowany i opiera się na uczeniu maszynowym. Wniosek jest jeden – topical authority jest bardzo ważnym czynnikiem rankingowym i należy dbać o to, by utrzymywał się na wysokim poziomie.
Streszczenie
- Istnieje wiele różnych czynników, mających wpływ na pozycję strony w organicznych wynikach wyszukiwania. Topical authority jest jednym z nich.
- Topical authority to autorytet tematyczny strony, a inaczej wskaźnik, odnoszący się do wiodącej pozycji eksperta danej strony, w konkretnej dziedzinie, branży czy temacie.
- O wysoki poziom topical authority powinni dbać zwłaszcza właściciele stron o tematyce finansowej, medycznej, technicznej czy prawnej.
- Strony, które chcą uzyskać wysoki topical authority, powinny dbać o to, by dostarczać odbiorcom specjalistycznego, wartościowego contentu. Istotne jest także poruszanie wszystkich zagadnień, związanych z daną dziedziną.
Podsumowanie
Topical authority to jeden z czynników rankingowych Google. Wskaźnik ten jest szczególnie istotny dla witryn, które dostarczają użytkownikom specjalistycznych treści, związanych np. z tematyką medyczną lub prawną. Warto więc dbać o zwiększenie topical authority, choćby wykorzystując wskazówki z niniejszego artykułu.