Czy linki nofollow są czynnikiem rankingowym Google?

Czy linki nofollow mają znaczenie dla rankingu w wyszukiwarce Google? To pytanie może nurtować zarówno specjalistów SEO, jak i właścicieli stron internetowych. Jak jest w rzeczywistości? Sprawdź.
26 września 2023

Czy linki nofollow wpływają na miejsce w rankingu wyszukiwania Google? Warto zastanowić się nad tą kwestią, ponieważ są one stosowane powszechnie, a co za tym idzie, ich wpływ na pozycjonowanie wciąż budzi dyskusje. Czas przyjrzeć się temu tematowi z bliska, by odkryć, jakie mogą być konsekwencje używania tego typu linków, w kontekście zdobywania przez witrynę wysokich pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania.

Spis treści:

Odnośniki w pozycjonowaniu. Jaką pełnią rolę?

Odnośniki, inaczej zwane również linkami, są tak naprawdę hiperłączami, które prowadzą użytkowników oraz roboty sieciowe z jednego adresu URL do innego. Stąd też można wyróżnić ich 2 rodzaje. A mianowicie:

  • odnośniki wewnętrzne, znajdujące się w obrębie danej strony internetowej,
  • odnośniki zewnętrzne, wiodące do innych witryn w sieci.

Niniejszy artykuł skupia się na 2. z wymienionych typów odnośników, czyli na tzw. linkach przychodzących do strony internetowej.

Off-site SEO. Czym jest?

Off-site SEO, znane również pod pojęciem off-page SEO, to nic innego, jak szereg działań związanych z pozycjonowaniem poza obrębem witryny. Czynności te mają związek z promowaniem domeny w celu poprawy jej pozycji w rankingu wyszukiwarki Google. Z tego też względu, na off-site SEO składają się prace, obejmujące strategię:

  • link buildingu,
  • content marketingu.

W tym miejscu warto przyjrzeć się  bliżej pozyskiwaniu linków zwrotnych, które w wielu przypadkach są podstawowym działaniem, zaliczanym do off-site SEO.

Algorytmy Google traktują odnośniki zewnętrzne, jako tzw. polecenia, dlatego też przekładają się one na pozycje danej witryny w bezpłatnych wynikach wyszukiwania. Proces pozyskiwania odnośników, wyznaczony przez specjalistów SEO, nazywany jest link buildingiem. Rozwiązanie to może być niezwykle czasochłonne. I to szczególnie wtedy, gdy liczy się jakość pozyskanych hiperłączy oraz, gdy chce się zrobić to po części „za darmo”.

Linki zwrotne, można zdobywać z miejsc, takich jak:

  • artykuły partnerskie lub sponsorowane,
  • komentarze na forach internetowych lub blogach,
  • wizytówki NAP lub katalogi stron,
  • serwisy z grafiką, jak Pinterest lub Pixabay,
  • profile lub sygnatury,
  • ogłoszenia ogólnopolskie lub regionalne,
  • banery,
  • media społecznościowe,
  • itd.

Mówiąc o różnych rodzajach zewnętrznych witryn, z których można zdobywać linki przychodzące do strony internetowej, nie sposób nie poruszyć tematu anchor tekstu. To treść linku pojawiająca się na stronie internetowej. Najczęściej wyróżniona jest innym kolorem niż pozostały tekst. Po najechaniu kursorem touchpada na zakotwiczoną treść użytkownik widzi w dolnym rogu przeglądarki miejsce, w które zostanie przekierowany po kliknięciu odnośnika. Dzięki wytypowanej frazie kluczowej roboty sieciowe mogą z kolei dopasować dane wyrażenie do konkretnego adresu URL witryny.

Zrzut ekranu anchor tekstu zamieszczonego w artykule sponsorowanym jednego z naszych klientów.

W źródle danej strony internetowej anchor tekst znajduje się między otwierającym tagiem kodu HTML <a>,  a zamykającym </a>. Wygląda to w następujący sposób:

  • <a href=”adres strony WWW”>tekst linku</a>.

Zrzut ekranu fragmentu kodu artykułu sponsorowanego związanego z anchor tekstem.

W zaprezentowanym wyżej przykładzie potencjalny użytkownik widzi słowo kluczowe wspomnianego tekstu linku, czyli właśnie anchor tekst. Może się także się domyślać, co się pod nim znajduje.

Zdarzają się również sytuacje, w których anchor tekst widnieje w postaci czystego odnośnika, kierującego m.in. do:

  • podstron kategorii,
  • kart produktowych,
  • Landing Page’ów,
  • lub podstron opisowych.

Zrzut ekranu, przedstawiający anchor tekst zamieszczony w artykule sponsorowanym jednego z naszych klientów.

W tym konkretnym przypadku dużą rolę odgrywają dodatkowo teksty okołolinkowe, które w pewnym sensie wyjaśniają kontekst danych adresów URL, zamieszczanych we wspomnianych treściach.

PageRank. Czyli wykorzystywanie linków w ocenie witryn

Jak wspominano w poprzednich fragmentach artykułu, linki przychodzące są odnośnikami hipertekstowymi, łączącymi różne dokumenty w sieci. Są to klikalne elementy tekstowe, graficzne czy buttony, powodujące przenoszenie użytkowników z zewnętrznego adresu URL do strony internetowej.

Dodatkowo, po tego rodzaju linkach poruszają się również boty innych wyszukiwarek, badające zależności, pomiędzy stronami oraz podstronami w Internecie. Z tego też względu rola linków zwrotnych ma kluczowe znaczenie w działaniach, związanych w pozycjonowaniem off-site. I jest tak praktycznie od początku istnienia wyszukiwarki Google.

Page Rank. Jak to wyglądało kiedyś?

PageRank był pionierskim algorytmem, wykorzystywanym do oceny jakości stron internetowych. Jego powstanie datuje się na 1998 rok, a został on opatentowany przez Stanford University. Twórcami algorytmu byli studenci tamtej uczelni i późniejsi założyciele Google: Larry Page oraz Sergey Brin.

Przy użyciu skali od 0. do 10., algorytm miał za zadanie wskazywać użytkownikom ocenę wiarygodności danej domeny internetowej, informując, czy strona była godna zaufania czy nie. Stąd liczba 0 oznaczała „niewartościowe” witryny, a 10 – te o większej wartości. Celem PageRank było również ulepszenie jakości wyszukiwarek internetowych, poprzez priorytetyzację wartościowych witryn, zamiast prezentowania przypadkowych wyników. Zatem zasadniczym celem PageRank była ocena jakości stron, poprzez przypisanie im wartości numerycznej.

Kłopoty zaczęły pojawiać się wówczas, gdy niektórzy użytkownicy, starając się podnieść pozycję swojej strony, zaczęli manipulować wskaźnikiem PageRank. Stało się to szczególnie powszechne w momencie, w którym masowo zdobywano linki przychodzące do stron z innych witryn z wysokim PageRank. Działo się tak np. poprzez zamieszczanie na danych stronach komentarza z odnośnikiem do witryny. W odpowiedzi na to Google wprowadziło atrybut nofollow, który skutecznie wyeliminował wpływ „spamujących” linków na algorytm oceny stron. A sam wskaźnik PageRank został usunięty z narzędzi Google Webmaster – obecnie Google Search Console w 2009 roku.

PageRank. Jak to wygląda dzisiaj?

Współcześnie, wskaźnik PageRank nie jest widoczny dla zwykłego użytkownika. Jednak, czy ten algorytm nadal ma wpływ na pozycje witryn w bezpłatnych wynikach wyszukiwania Google?

W Internecie krąży wiele sprzecznych opinii. Warto jednak zwrócić uwagę na wypowiedź Gary’ego Illyesa – pracownika Google – z 2017 roku, który potwierdził, że choć Google formalnie nie używa PageRank wśród ogółu społeczeństwa, wskaźnik ten wciąż jest sygnałem rankingowym i używa się go za tzw. kulisami wyszukiwarki.

Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami z bloga. Nie przegap najciekawszych naszych wpisów.

Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.

Takie postępowanie ma swoje uzasadnienie, biorąc pod uwagę przeszłe nadużycia, związane z manipulacją tym wskaźnikiem. Z tego też powodu można wysunąć pewne wnioski. Choć PageRank nie jest już widoczny dla internautów, warto nadal skupiać się na budowaniu profilu linków zwrotnych wysokiej jakości, który będzie mógł mieć realne przełożenie na pozycje domeny w bezpłatnych wynikach wyszukiwania.

Dobrym pomysłem jest więc trzymanie się zasady, mówiącej o tym, że „jakość odnośników ma większe znaczenie niż liczba”. Tutaj reguła jest dość prosta, im więcej wartościowych domen zewnętrznych linkuje do witryny, tym większy będzie ona posiadać autorytet. Stąd algorytm Google będzie mógł traktować tego typu odnośniki jako rekomendacje wskazujące, że strona jest zasobem wartym polecenia, a co za tym idzie, zdobywa zaufanie wyszukiwarki. Dzięki temu witryna będzie mogła być wyświetlana na wysokich pozycjach w organicznych wynikach wyszukiwania.

Linki nofollow i dofollow

Wyróżniamy różne rodzaje linków, które mają znaczenie w kontekście poprawy widoczności domeny w organicznych wynikach wyszukiwania. Są to m.in. linki nofollow oraz linki dofollow.

Chcąc określić wartość – czyli przydatność wspomnianych odnośników w procesie pozycjonowania, warto kierować się wskaźnikami liczbowymi w narzędziach takich, jak np. Ahrefs oraz Moz.

  • Domain Rating

Wskaźnik Domain Raiting witryny jednego z naszych klientów.

  • Domain Authorty

Wskaźnik Domain Authority witryny jednego z naszych klientów.

Niniejszy artykuł skupia się głównie na linkach z atrybutem nofollow.

Znaczenie linków nofollow w strategii Link buildingu

Pozyskiwanie nowych odnośników zewnętrznych jest istotne w procesie pozycjonowania strony internetowej. A jak wygląda to w przypadku atrybutu nofollow w linkach zwrotnych? Czy takie linki są brane pod uwagę, jako jeden z czynników rankingowych Google? Czy przynoszą one witrynie korzyści?

Jak powszechnie wiadomo linki nofollow dają robotom sieciowym informacje, że nie mają za nimi podążać. Przekazują więc botom Google sygnał, by te nie odwiedzały danej strony internetowej. Czy to oznacza, że linki nofollow nie powinny być uwzględniane w strategii Link buildingu? Odpowiedź brzmi NIE. Otóż powinny, ponieważ stanowią one ważny element pozyskiwania linków przychodzących, wspierając tym samym proces pozycjonowania.

Z dokumentacji Centrum wyszukiwarki Google pt. „Kwalifikowanie linków wychodzących na potrzeby wyszukiwarki Google” wynika, że chcąc wyrazić pewne związki z określonymi stronami, poprzez linki na swojej witrynie, warto użyć do tego tagu <a> jednej z podanych wartości atrybutu „rel”.  Prezentuje to poniższy przykład:

  • <a rel="nofollow" href="adres-podstrony">Anchor tekst</a>

Tutaj wartość nofollow stosuje się w przypadku, gdy inne opcje nie są odpowiednie, typu:

  • rel="ugc",
  • czy rel="sponsored",

a właścicielowi witryny zależy na tym, by robot Google nie łączył jej z linkowaną stroną oraz, aby po części nie indeksował danej domeny.

Linki nofollow. Co dają naszej stronie internetowej?

Chociaż linki nofollow nie będą przekazywały mocy, to mimo wszystko użytkownicy Intenetu nadal mogą je klikać. Niosą więc one wartość, w postaci potencjalnych klientów, którzy trafiają na stronę internetową za ich pośrednictwem. A co za tym idzie, mają poniekąd wpływ na wzrost tzw. Ruchu Referral na stronie internetowej. W końcu sugestie pochodzące od wiarygodnych źródeł mogą mieć większą siłę oddziaływania na potencjalnych klientów niż standardowe reklamy. Marketing polecający – inaczej referral marketing – jest fundamentem budowania zaufania wobec marki.

Ponadto linki nofollow wliczają się do ogólnej puli linków zwrotnych, które prowadzą do danej witryny. Stąd też wspierają działania związane z pozycjonowaniem, a co za tym idzie, mają swoje przełożenie na przyjętą przez strategię link buildingu. Stąd treści z linków nofollow mogą być ważne dla rankingu Google z dość prostego powodu. Wyszukiwarka bierze pod uwagę wszystkie linki, które generują wartościowy ruch. W końcu zdobywanie linków w sposób autentyczny oraz zgodny z tematyką witryny tworzy solidną sieć odnośników, które, które mogą wskazywać na wartość oraz popularność strony internetowej.

Kolejnym argumentem, przemawiającym za stosowaniem linków z atrybutem nofollow jest sposób, w jaki postrzegają je roboty sieciowe. Wskazane jest, aby te linki były używane wraz z linkami dofollow, aby zachować odpowiednią proporcję pomiędzy nimi. W przeciwnym przypadku istnieje ryzyko, że boty Google, mogą interpretować nasze starania w kontekście budowania profilu linków, jako podejrzane, będące próbą sztucznego wpływania na popularność naszej strony internetowej w SERP.

Niestosowanie różnorodności linków, w tym linków nofollow, może zostać odebrane, jako zabieg manipulacyjny w odniesieniu do organicznych wyników wyszukiwania. Dlatego zachowanie naturalnego charakteru procesu linkowania jest kluczowe, aby uniknąć potencjalnych, negatywnych konsekwencji od Google.

Zwiększymy widoczność Twojej strony w wyszukiwarce Google!
Zapytaj o ofertę

 

Dodatkowo linki nofollow mają swoje przełożenie na zwiększenie wskaźnika TrustRank danej domeny. Algorytm TR dokonuje analizy zarówno profilu linków przewodnich strony, jak i samej jej zawartości.

Dzięki temu jest w stanie ocenić, które witryny posiadają wartościowe oraz autorytatywne odnośniki przychodzące, co stanowi fundament dla wysokiego wskaźnika Trust Rank. Co ciekawe, linki nofollow są także uwzględniane w procesie określania wartości Trust Rank.

Reasumując, linki z atrybutem nofollow mogą mieć więc realny wpływ na ranking naszej strony internetowej. Zwłaszcza jeśli pochodzą z witryn, które są powiązane tematycznie oraz regionalnie z naszą domeną.

Jak wygląda link nofollow?

Jak mówiliśmy w pierwszych akapitach tego artykułu, do stworzenia odnośników korzysta się ze wspomnianego tagu „a”, zarówno otwierającego <a>, jak i zamykającego </a>.  Za pomocą tego fragmentu kodu, możemy dodać hiperłącze do różnego rodzaju treści na różnego typu stronach internetowych.

Stąd linki nofollow mogą przyjąć postać czystego adresu URL, podlinkowanej frazy kluczowej lub anchora graficznego. W zależności od celu, jaki mają spełniać, mogą przekazywać polecenie m.in. otworzenia odnośnika w nowej karcie przeglądarki. W źródle może on z kolei przyjąć następującą postać:

  • <a href=”adres URL strony internetowej” rel=”nofollow”> Postać linków nofollow w źródle zewnętrznej strony internetowej/a>.

Przykład zewnętrznego linku nofollow bez anchor tekstu w komentarzu, odsyłającym do strony jednego z naszych klientów.

Ale czy wszystkie roboty wyszukiwarek traktują ten atrybut w ten sam sposób jak Googleboty? Sprawdźmy.

Linki nofollow a stanowisko Google

Warto w tym miejscu wspomnieć również o filmie na kanale Google WebMasters na YouTube pt.: „English Google Webmaster Central office - hours hangout from July 26, 2019”.

W filmie John Muller udostępnił informację o wspomnianych, przychodzących linkach nofollow. Poinformował, że Google o wiele lepiej ocenia domeny, które mają zróżnicowany profil linków zwrotnych. A wszystko dlatego, że strategia linkbuildingu, posiadająca kombinację zwrotnych linków dofollow oraz nofollow, stanowi część tzw. naturalnego ekosystemu sieci Web.

Linki nofollow a inne roboty wyszukiwarek

Nie wszystkie roboty wyszukiwarek reagują jednakowo na atrybut nofollow, co jest widoczne w przypadku porównania zachowań robotów Google z innymi dostawcami usług. Na przykład roboty Yandex, napotykając atrybut nofollow w linkach źródłowych witryny zewnętrznej, mogą kontynuować przechodzenie przez te odnośniki, włączając je tak, jak Google w proces oceny pozycji witryny w wynikach organicznych. Z kolei roboty Binga nie zawsze podejmują kroki w celu śledzenia odnośników z atrybutem nofollow, ale i tak biorą je pod uwagę przy ustalaniu pozycji danego adresu URL w bezpłatnych wynikach wyszukiwania (http://www.betacompression.com/dofollow-nofollow-links-in-seo/).

Jak zweryfikować, czy linki są nofollow?

Istnieje kilka sposobów na sprawdzenie, czy zamieszczony na stronie internetowej link posiada atrybut nofollow.

Nr 1. Ręczna weryfikacja

W weryfikacji ręcznej wystarczy najechać kursorem myszy na wybrany link zamieszczony na stronie internetowej. A następnie nacisnąć prawym klawiszem na hiperłącze, po czym wybrać z wyświetlonych opcji element „Zbadaj” (przeglądarka Firefox, Chrome).

Przykład odnośnika z atrybutem nofollow w źródle strony:

Przykład czystego, zewnętrznego linku nofollow w komentarzu, odsyłającym do strony jednego z naszych klientów.

Nr 2. Wtyczki do przeglądarki

Dostępne są różne wtyczki SEO dla przeglądarek Chrome i Firefox, które pozwalają wyróżnić odnośniki nofollow na stronach www, z pomocą jednego kliknięcia. Tego typu odnośniki można sprawdzić np. w przeglądarce Firefox, korzystając z rozszerzenia – NoFollow. Tego typu wtyczkę można znaleźć m.in. pod adresem: https://addons.mozilla.org/pl/firefox/addon/nofollow-advanced/.

Przykład użycia wtyczki NoFollow FireFox dla komentarza jednego z naszych klientów.

Nr 3. Zewnętrzne narzędzia

Chcąc zweryfikować linki nofollow, prowadzące do naszej witryny, możemy skorzystać także z ogólnodostępnych na rynku narzędzi, takich, jak Ahrefs czy Majestic.

Fragment raportu linków zwrotnych w Ahrefsie dla jednego z naszych klientów.

Streszczenie

  • Linki można podzielić na wewnętrzne, które prowadzą do innych stron na tej samej witrynie, oraz zewnętrzne, które kierują użytkowników na inne strony w Internecie.
  • Pozyskiwanie linków przychodzących do witryny to kluczowy element off-site SEO, ponieważ Google traktuje te zewnętrzne odnośniki, jako ważny wskaźnik popularności.
  • Linki nofollow odgrywają istotną rolę w strategii link buildingu, ponieważ zwiększają wiarygodność witryny poprzez naturalny profil linków.
  • Link nofollow jest oznaczony dodatkowym atrybutem HTML rel="nofollow". Może przyjąć postać czystego linku, anchora tekstowego lub graficznego.
  • Aby zweryfikować, czy występują linki nofollow, można skorzystać z różnych narzędzi dostępnych online, takich jak wtyczki do przeglądarek, które podświetlają linki nofollow na stronie internetowej. Można również sprawdzić kod HTML danego linku i poszukać atrybutu rel="nofollow". Alternatywę stanowią narzędzia do analizy, które mogą wskazać czy dany link jest nofollow, czy dofollow.
  • Roboty sieciowe Yandexa „przechodzą” po linkach nofollow i uwzględniają je przy ustalaniu pozycji strony w wynikach wyszukiwania. 
  • Bing z kolei często nie "przechodzi" przez linki nofollow, ale mimo to bierze je pod uwagę, podczas ustalania pozycji danej strony w wynikach wyszukiwania.

Podsumowanie

Warto zatem korzystać z linków nofollow, biorąc pod uwagę kilka istotnych aspektów. Po pierwsze, linki nofollow mogą przyciągać kliknięcia użytkowników, co generuje ruch na stronie, a co za tym idzie, zwiększa możliwość konwersji. Po drugie, linki nofollow mogą zwiększyć widoczność i ekspozycję marki, szczególnie jeśli są umieszczone na popularnych stronach lub portalach społecznościowych. Po trzecie, linki nofollow mogą być znaczące dla różnorodności profilu linków, przekładając się na ich naturalny balans nofollow/dofollow. Ostatecznie, linki nofollow mogą chronić stronę przed potencjalną manipulacją, która może mieć negatywne przełożenie na strategię link buildingu.

Andżelika Kida
AUTOR
SEO Specialist
tel.17 860 09 59
Napisz do mnie
UDOSTĘPNIJ
in tw fb
Ocena artykułu:
Twoja ocena:
Średnia ocen użytkowników 3.9 na podstawie 16 ocen

Inne wpisy