Dlaczego marketing treści?
- Odbiorcy uodparniają się na coraz bardziej na przekazy czysto reklamowe – dokonują ich ścisłej selekcji (wybierają wyłącznie te, które ich rzeczywiście interesują) lub uczą się je zupełnie ignorować, co jest efektem nieprzemyślanych i nachalnych kampanii reklamowych.
- Treści, traktując o tematach istotnych i ważnych z punktu widzenia odbiorców, zwiększają szansę na bycie znalezionymi przez nich w sposób naturalny – a w konsekwencji w sposób nieinwazyjny, użytkownik zostaje zachęcony do podjęcia interakcji z marką.
- Content marketing pozwala istnieć marce na wielu płaszczyznach i w różnych kontekstach, budując jednocześnie jej wielopłaszczyznowość oraz wiarygodność, podnosząc poziom zaufania, doprowadzając do wzrostu konwersji, a przede wszystkim budując odpowiedni wizerunek marki.
- Publikowane w internecie treści pozostają w niej na zawsze – CM staje się więc długofalową inwestycją. Użytkownicy mogą dotrzeć do treści w dowolnym momencie, nawet dawno po zakończeniu kampanii marketingowej i podjąć interakcję z marką.
- Tworzenie unikatowych treści na stronie firmowej wspiera nie tylko budowanie wizerunku marki i przyciąganie uwagi konsumentów, ale także zwiększa potencjał pozycjonowania serwisu.
- Publikacja wartościowych materiałów na zewnętrznych serwisach niesie ze sobą szereg korzyści – wykorzystuje zasięgi i audytorium konkretnego medium do budowania popularności własnej marki, dostarcza linków dla SEO, może służyć do wywoływania dyskusji o marce lub na ważne dla niej i odbiorców tematy.
- W czasach kiedy coraz więcej firm decyduje się realizować kampanie content marketingowe, rośnie konieczność rywalizacji w tym zakresie, aby nie pozostać w tyle za konkurencją.
- Content marketing daje ogromne możliwości tworzenia atrakcyjnych treści oraz wykorzystania popularnych form przekazu.
- Marketing treści jest relatywnie tani – szczególnie w porównaniu do CPC, płacimy za konkretny tekst, który pozostaje w sieci na zawsze i nie przestaje przynosić długofalowych korzyści. W takim ujęciu należy popatrzeć na to w taki sposób – im więcej zainwestujemy w CM, tym więcej zyskamy. Ponadto jeden tekst może być wykorzystany na różne sposoby – np. dłuższy artykuł, może stać się podstawą dla serii krótszych wpisów na blogu czy social media lub stać się jednym z wielu w przygotowywanym ebooku.
Dlaczego content marketing nie działa?
- adekwatność treści – teksty muszą być w logiczny sposób powiązane z tym, co marka ma do zaoferowania. Nie zdają egzaminu clickbaitowe artykuły typu – największy rozwód w historii Hollywood, kierujące np. na stronę firmy zajmującej się termoizolacjami budynków
- atrakcyjność treści – mamy tutaj na myśli nie tylko tekst napisany w przystępny i ciekawy sposób, ale przede wszystkim jego tematykę. Czy jest rzeczywiście w stanie przykuć uwagę odbiorcy? Czy właśnie takich treści poszukuje? Bez dobrej znajomości grupy docelowej, łatwo wpaść w pułapki typu: „mnie się ten tekst podoba” czy „wydaje mi się, że klientom też się spodoba”
- unikalność treści – to jedna z najważniejszych kwestii, rozumiana zarówno jako zróżnicowanie samego tekstu, jak i tematu. Pierwszy aspekt gwarantuje wartościowe wsparcie dla SEO oraz uniknięcie oskarżeń o zduplikowane treści (duplicate content). Drugi z kolei, zwiększa szanse na zaciekawienie odbiorcy, który nie potrzebuje czytać piątego artykułu dotyczącego identycznego zagadnienia
- oczekiwania odbiorców i adekwatność formy komunikacji – nie wszystkie tematy są odpowiednie dla każdego klienta, tak jak i nie każda forma dialogu czy używanego języka. Podobnie jak w punkcie powyżej, konieczna jest znajomość potrzeb i oczekiwań odbiorców. Kim oni są? Jakich treści szukają? Może oczekują mocno specjalistycznych artykułów, a może preferują lekkie wizualne formy jak infografika czy video?
- trafność miejsca publikacji – warto zastanowić się czy odpowiednio dobrano miejsce publikacji. Czy audytorium / klienci zaglądają w ogólne na dany serwis? Gdzie są obecni w sieci? Z jakich kanałów korzystają? Jaki jest potencjał pozyskiwania ruchu z wybranego medium.
- użyteczność i zawartość własnej strony – a może problem leży po stronie samego serwisu? Sprawdźcie np. poprzez Google Analytics jak wygląda ruch przychodzący z publikacji. Nie jest wykluczone, że ten jest całkiem zadowalający, a użytkowników odrzuca z jakich powodów sama strona. Przeanalizujcie, gdzie tracony jest ruch i jak wyglądają zachowania konsumentów na stronie
- brak promocji – w dzisiejszych czasach świat zdominowany jest przez informacje i szum komunikacyjny. Często ciężko się przebić do szerszego audytorium, jeśli nie wesprzemy się dodatkowo promocją . Niekoniecznie trzeba od razu inwestować w nią dodatkowy budżet. Pomyślcie raczej, gdzie są Wasi odbiorcy? Może na Facebooku? W takim razie wykorzystajcie link z tekstem na grupach społecznościowych lub chociażby na swoim profilu. Może warto zachęcić do współpracy znanego lidera opinii (np. bloggera lub youtubera) i wykorzystać jego kanały komunikacji do zwiększenia popularności własnych treści, a co za tym idzie także samej marki
- brak pogłębionej i długofalowej analizy – content marketing nie jest narzędziem, które przynosi natychmiastowe efekty, a nawet nie musi przekładać się na bezpośrednie konwersje w dłuższej perspektywie czasu. Dlatego efekty tego typu działań warto analizować na długich dystansach i z uwzględnieniem pośredniego wpływu CM na najważniejsze KPI.
To tylko skromna cześć zagadnień, niestety nie jest możliwym przytoczenie ich wszystkich w tym miejscu. Jednak te wskazówki często pomagają we wstępnym zdiagnozowaniu najważniejszych problemów. Przeprowadzenie kompletnej i efektywnej analizy wymaga sporej wiedzy i umiejętności. Dlatego warto powierzyć takie zadania specjalistom od komunikacji. Jednocześnie nikt nie zna lepiej Twojej branży i klientów od Ciebie – dlatego wnioski dostarczone przez ekspertów, warto porównać z własną wiedzą i branżowym doświadczeniem.
Jakie treści są szczególnie popularne?