SEMSTORM to narzędzie, które wspiera codzienną pracę nad widocznością strony w Google. System usprawnia działania z obszaru SEO, PPC oraz content marketingu. Za pomocą narzędzia możesz znaleźć skuteczne słowa kluczowe i aktualne tematy na blog, sprawdzić widoczność konkurentów i wykorzystać ich najlepsze praktyki w swojej strategii SEO.
SEMSTORM pozwala także śledzić efekty pozycjonowania. W module Monitoringu pozycji codziennie znajdziesz świeże dane o widoczności witryny.
W tym artykule skupimy się na tym, jak sprawdzić widoczność własnej strony i przeanalizować SEO witryny konkurenta.
Dlaczego akurat na tym?
Strona rywala może stać się cennym źródłem informacji o strategii SEO. Z jednej strony możesz zobaczyć, jakie słowa kluczowe oraz tematy przynoszą największy ruch na stronę i wykorzystać je we własnej strategii pozycjonowania. Z drugiej strony analiza konkurentów pozwala wyznaczyć „wolne nisze” w wynikach wyszukiwania, które możesz łatwo zająć i pozyskać nowych klientów.
Z tego artykułu dowiesz się:
- Jak przeanalizować widoczność własnej strony.
- Jak sprawdzić stronę konkurenta i wyznaczyć kolejne kroki we własnej strategii SEO.
- Jak sprawdzić efekty pozycjonowania.
Spis treści:
1. Sprawdź widoczność własnej strony
2. Znajdź frazy, które mają potencjał
3. Wykryj swoich konkurentów
4. Porównaj się z konkurentem
5. Analizuj działania rywali
6. Jak sprawdzić efekty pozycjonowania?
Sprawdź widoczność własnej strony
W module Analizy stron wpisz adres domeny i kliknij “Analizuj”.
System przekieruje Cię do Panelu informacyjnego, w którym znajdą się dane o Twojej witrynie. Zwróć uwagę na pierwszy wykres. Na nim zobaczysz liczbę słów kluczowych, na które Twoja domena pojawia się w wynikach wyszukiwania.
Możesz oddzielnie sprawdzić liczbę fraz dla każdej z wybranych pozycji (dostpępność tej funkcji zależy od wybranego pakietu SEMSTORM):
- TOP 3,
- TOP 10,
- TOP 20,
- TOP 50,
- TOP 100.
Wykres “Słowa kluczowe i ruch” pozwala Ci przeanalizować widoczność domeny zmieniającą się w czasie. Możesz więc sprawdzić, jakie efekty dają Twoje działania w dłuższej perspektywie.
Analizując zmianę widoczności strony, pamiętaj o wpływie aktualizacji Google na pozycję witryny w wynikach wyszukiwania.
Widzisz te znaczki Google na osi czasu? One pokazują aktualizacje algorytmu Google, które mogą wpłynąć na wyniki Twojej witryny w SERP. Jeżeli na wykresie widzisz nagły spadek, sprawdź zmiany w wyszukiwarce, które odbyły się w podobnym czasie. Wystarczy, że klikniesz odpowiedni znaczek, a system pokaże Ci więcej informacji na temat.
Pod wykresem znajdziesz dodatkowe dane do analizy.
Współczynnik słów nowych do utraconych.
Do nowych słów kluczowych SEMSTORM zalicza frazy, na które strona nie pojawiała się w TOP 50 w ciągu pooprzednich 30 dni. Słowa utracone - wyrazy, na które pozycja witryny spadła poniżej TOP 50.
Jeżeli nowych słów masz mniej niż utraconych, może to sygnalizować, że spada widoczność domeny. Warto więc sprawdzić w sekcji słów kluczowych, czy Twoja strona nie wypadła z pozycji na istotne dla Ciebie frazy. Jak to zrobić, przeczytaj w następnym rozdziale.
Kolejny wskaźnik pokaże Ci, jaki procent słów kluczowych masz w TOP 10. Oczywiście, im większy jest udział takich fraz, tym lepiej. Warto jednak sprawdzić, czy Twoja strona pokazuje się na wyrazy, które są wyszukiwane przez Twoją grupę docelową.
Znajdź frazy, które mają potencjał
Już znasz liczbę fraz, na które pojawia się Twoja strona w wynikach Google. Jakie jednak są to słowa kluczowe? I czy nie musisz nad nimi popracować?
Na te pytania znajdziesz odpowiedź bezpośrednio pod wykresem w bloku Słowa kluczowe. SEMSTORM pokaże Ci wyrazy, na które widoczna jest Twoja domena. Aby sprawdzić pełną ich listę, przejdź do sekcji SEO – Słowa kluczowe.
Teraz możesz bardziej szczegółowo przeanalizować widoczność witryny.
Dzięki przyciskom nad tabelą w łatwy sposób wyfiltrujesz słowa, których pozycja wzrosła lub spadła. SEMSTORM pokazuje także nowe i utracone frazy. Są to wyrazy, na które zaczęła lub przestała pokazywać się witryna w ciągu ostatnich 30 dni.
Analizując słowa kluczowe, zwróć uwagę na liczbę wyszukiwań i konkurencyjność. Ten drugi wskaźnik odzwierciedla, czy dużo firm walczy o wysoką pozycję w SERP na wybraną frazę.
Warto więc wybrać popularne zapytania, które mają niski poziom konkurencyjności. Łatwiej Ci będzie poprawić pozycję strony na takie wyrazy, w tym samym czasie otrzymasz duży ruch do witryny.
Aby znaleźć takie słowa, które mają największy potencjał, ustaw odpowiednio filtry.
Masz przed sobą listę fraz, których widoczność warto poprawić. Jaki jest kolejny krok?
Posunąłeś się dość daleko w swojej analizie, aby włączyć tryb zaawansowany!
W trybie zaawansowanym zobaczysz URL, który wyświetla się na wybrane słowo kluczowe. Przeanalizuj treści na stronie, nagłówki oraz strukturę tekstu, aby wyznaczyć, jak możesz ulepszyć content i poprawić pozycję witryny.
Możesz także przejść bezpośrednio do narzędzia Słów kluczowych SEMSTORM. System podpowie Ci popularne frazy z różnych źródeł, w tym z Allegro, YouTube i Pinterest. Dzięki temu możesz rozszerzyć listę fraz dla wybranej podstrony i wzmocnić widoczność witryny.
Wykryj swoich konkurentów
Sprawdziłeś widoczność wybranej witryny. Jednak pozycja w wynikach wyszukiwania zależy nie tylko od Twoich działań, a również od sukcesów i porażek konkurencji. Jakie domeny walczą z Tobą za pozycję w SERPach? Dowiesz się już za chwilę.
Wróćmy do Panelu informacyjnego. Pod tabelą słów kluczowych system przedstawia konkurentów Twojej domeny w wynikach wyszukiwania.
Możesz więc zobaczyć strony, które mają wspólne słowa kluczowe z wybraną przez Ciebie witryną. SEMSTORM uwzględnia także wielkość witryny oraz inne jej parametry i dzięki temu pokazuje rywali, podobnych do Twojej domeny.
W Panelu informacyjnym masz szybki dostęp do wybranych konkurentów. Jeżeli chcesz zobaczyć pełną listę rywali, przejdź do modułu SEO – Konkurenci.
W tej części systemu rywale są posortowane według wspólnej liczby słów kluczowych z Twoją stroną. Dzięki wykresowi, który znajduje się obok każdej witryny, możesz wstępnie ocenić, jak zmienia się widoczność konkurenta w czasie i jakie efekty odnosi jego strategia.
W tabeli przedstawiono także informację o ruchu oraz liczbie słów kluczowych. Te dane pomogą Ci wybrać rywala, z którym warto porównać swoją stronę.
Szybko ocenić konkurentów pozwala także wykres.
Największa kropka na grafie pokazuje Twoją domenę. Kropka rywala jest tym większa, im więcej słów jego strona współdzieli z Twoją. Pozycja witryny zależy od ruchu oraz liczby słów kluczowych, na które widoczna jest domena.
Do porównania się wybierz konkurenta, który ma dużą liczbę wspólnych słów kluczowych, jednak większy ruch niż Twoja strona. Analizując działania takiego rywala, możesz wykryć skuteczne działania, które pomijasz w swojej strategii SEO.
Aby przejść do analizy porównawczej, wybierz przycisk “Compare”. Po kliknięciu system doda Twojego konkurenta do panelu i dalsze badania można będzie przeprowadzać dla dwóch stron.
Porównaj się z konkurentem
Zacznij od ogólnej analizy widoczności witryn. W ten sposób możesz ocenić skuteczność swoich działań w stosunku do rywala.
Przejdź do Panelu informacyjnego.
Na jednym wykresie zobaczysz, jak zmienia się w czasie liczba słów kluczowych, na które widoczna jest Twoja witryna i strona konkurenta.
Jeżeli chcesz porównać aktualne dane o stronach, kliknij “Pokaż wszystkie” w prawnym górnym rogu.
Sprawdź także widoczność SEO domen. Ten wykres pozwala przeanalizować jakość słów kluczowych, na które witryny pojawia się w wynikach wyszukiwania.
Dlaczego to jest istotne?
Wyobraź sobie taką sytuację: domena pokazuje się na dużą liczbę słów kluczowych, jednak te frazy są rzadko wyszukiwane. W związku z tym ruch do strony nie będzie zbyt wielki. Poza tym na liczbę wejść na stronę bezpośrednio wpływa pozycja w SERP.
Te wszystkie czynniki SEMSTORM uwzględnia, przyznając domenie punkty, które widzisz na wykresie. Im więcej punktów, tym wyższa jakość słów kluczowych i “lepsza” widoczność witryny. Dzięki temu możesz porównać skuteczność Twojej strategii SEO oraz konkurenta.
Analizuj działania rywali
Kroki opisane powyżej pozwolą Ci stwierdzić, jak wygląda pozycja Twojej strony na tle konkurencji. Natomiast bardziej szczegółowa analiza widoczności rywala pomoże Ci wyznaczyć działania, które mogą ulepszyć Twoją pozycję w SERPach.
Zacznij od porównania fraz Twojej domeny i strony konkurenta. Możesz to zrobić w sekcji SEO - Słowa kluczowe.
Znajdź słowa konkurenta, na które Twoja strona nie jest widoczna
W tym mogą pomóc filtry zaawansowane. Dzięki nim możesz wykluczyć domenę z analizy i zobaczyć frazy rywala.
Masz teraz przed sobą całą listę fraz konkurenta, na które nie pozycjonuje się Twoja strona. Przeanalizuj popularność słów i ich konkurencyjność, żeby wybrać wyrazy, które mają potencjał dla Twojej domeny.
Sprawdź, co możesz ulepszyć
Wyznacz słowa, na które konkurent pojawia się w TOP 10, a Twoja strona wyświetla się na drugiej stronie wyników wyszukiwania. Aby to zrobić, trzeba ustawić odpowiednio filtry zaawansowane.
Wybierz frazy, na których Ci zależy i przejdź do stron rywala, które na nich się pojawiają (możesz to zrobić w trybie zaawansowanym). Przeanalizuj strukturę treści, nagłówki i słowa kluczowe. Dzięki temu możesz zrozumieć, jak ulepszyć własne treści, aby wybić się w TOP 10 Google.
Zobacz, jakie strony rywala generują największy ruch
Witryna konkurenta może być nie tylko źródłem nowych słów kluczowych, ale także źródłem wiedzy o zainteresowaniach internautów. Jakie kategorie sklepu są najbardziej odwiedzane? Jakie artykuły na blogu wywołują największe zainteresowanie?
Sprawdzisz to dzięki sekcji SEO – Strony.
W tej części systemu możesz zobaczyć, jakie strony konkurenta generują największy ruch.
Przejdź bezpośrednio do witryny rywala, żeby przeanalizować jego content i stworzyć jeszcze lepsze treści.
Jak sprawdzić efekty pozycjonowania?
Analiza skuteczności ma kluczowe znaczenie w dowolnej strategii i SEO nie jest z tego wyjątkiem. Aby sprawdzić, jakie wyniki przynoszą Twoje działania, warto monitorować pozycję witryny na frazy, które mają dla Ciebie kluczowe znaczenie. Śledzenie informacji na bieżąco pozwala odpowiednio zareagować na zmiany i zauważyć nowych graczy na rynku.
Monitoring pozycji SEMSTORM codziennie dostarcza świeże dane o pozycji witryny na wybrane słowa kluczowe. Jak korzystać z tego modułu, dowiesz się w kolejnych trzech krokach.
Krok 1. Załóż kampanię w Monitoringu pozycji
Przejdź do modułu Monitoringu pozycji SEMSTORM i kliknij przycisk „Dodaj kampanię”.
Następnie uzupełnij niezbędne informacje:
- nazwę kampanii,
- adres URL swojej witryny,
- wyszukiwarkę, której dotyczy monitoring,
- rodzaj urządzenia (desktop, mobile lub oba jednocześnie),
- słowa kluczowe.
Krok 2. Zobacz, jak zmienia się widoczność strony
Następnego dnia po założeniu kampanii już zobaczysz informacje o pozycji witryny. SEMSTORM zbiera dane od momentu dodania strony do monitoringu. Możesz więc na bieżąco analizować zmianę widoczności własnej domeny.
Krok 3. Analizuj na bieżąco widoczność konkurentów
Monitoring pozycji SEMSTORM pozwoli Ci wykryć wszystkich swoich rywali. Przejdź do sekcji „Konkurenci”, aby zobaczyć wszystkie strony, które pokazują się na słowa kluczowe, które dodałeś do kampanii.
Możesz także porównać się z konkurentem na jednym widoku. Wystarczy, że klikniesz odpowiedni przycisk, a zobaczysz dane o pozycji Twoje strony i konkurenta obok siebie.
Sprawdzaj na bieżąco, czy konkurent nie radzi sobie lepiej w wynikach wyszukiwania i wyciągaj odpowiednie wnioski.
Autorem tekstu jest
Katarzyna Ambrożewicz, Marketing Manager w SEMSTORM
Na co dzień zajmuje się opracowaniem strategii content marketingowej oraz jej realizacją. Wierzy w "Inbound" i siłę słowa. Prywatnie jest pasjonatką kina europejskiego i dobrej dyskusji.