Majestic SEO to jedno z najczęściej wykorzystywanych w pozycjonowaniu narzędzi, które jest pomocne w działaniach z zakresu link building. Jest to aplikacja będąca zbiorem różnych narzędzi pozwalających na kompleksową analizę linków, z uwzględnieniem:
- ilości linków będących odnośnikami do analizowanego serwisu,
- ilości pozyskiwanych linków w danym okresie czasu,
- jakości linków i domeny, na której się znajdują (tzw. wskaźnik Citation Flow),
- słów kluczowych wykorzystywanych do linkowania,
- wskaźnika zaufania linków, tzw. Trust Flow,
- złych źródeł linków nieakceptowanych przez algorytm Google.
Skuteczność narzędzia wynika z rozbudowanego zaplecza zawierającego zindeksowane adresy URL. Istotne znaczenie ma fakt, że dane bazy są na bieżąco aktualizowane, nawet kilka razy dziennie. Zasada działania narzędzia jest analogiczna do standardowych wyszukiwarek, gdzie roboty indeksujące są odpowiedzialne za utrzymanie bazy danych, którą w rzeczywistości budują sami użytkownicy Internetu. Roboty aplikacji indeksują zarówno sam link, jak i anchor teskt, a także zaplecze, określając jakość linków pochodzących z wielu niepowtarzalnych adresów URL.
Majestic Seo pozwala stworzyć listę wartościowych stron, na których warto zamieścić link prowadzący do pozycjonowanej strony. Poddając analizie serwisy konkurencji, można określić charakter ich pozycjonowania, czyli wskazać strony, w oparciu o które prowadzone są działania link building. Narzędzie jest więc niezastąpione w tworzeniu własnego zaplecza serwisów wartościowych dla tworzenia backlinków.
Niewątpliwą zaletą narzędzia jest możliwość pozyskiwania nie tylko dokładnych informacji dotyczących backlinków, ale też rodzaju stron, na których one się znajdują.
Innym cenionym w pozycjonowaniu narzędziem jest Ahrefs, często porównywane z aplikacją opisaną powyżej. Mimo wielu podkreślanych zalet, daje jednak mniej możliwości niż Majestic Seo, co nie znaczy, że nie warto po niego sięgnąć. Wręcz przeciwnie, Ahrefs szybko się rozwija, zyskując coraz więcej zwolenników.
Aplikacja wyposażona jest w szereg narzędzi bardzo przydatnych w działaniach link building. Podstawową funkcją Ahrefs jest analiza backlinków wraz z opcją analizy anchor tesktu tych linków. O efektywności narzędzia decyduje zastosowana technologia indeksowania stron przez roboty, które bardzo precyzyjnie pokazują znacznie większą liczbę działających odnośników aniżeli inne tego typu narzędzia. Wśród najbardziej przydatnych funkcjonalności Ahrefs wymienia się głównie:
- analizowanie linków nowych, starych i już nieistniejących,
- określanie przyrostu i spadku ilości linków,
- określanie ilości serwisów z backlinkami,
- określanie miejsca występowania w serwisie linków,
- przeglądanie anchor tekstów, na które linkowany jest serwis,
- określanie najczęściej pojawiających się anchor tekstów.
Analiza przeprowadzona za pomocą Ahrefs jest dokładna, ponieważ nie tylko zawiera spis zindeksowanych linków, ale też ich charakterystykę – gdzie i w jakiej postaci się znajdują (tekstowe, graficzne itp.). Dzięki temu z łatwością można opracować wykaz serwisów z linkami do pozycjonowanej strony, co niewątpliwie jest bardzo przydatne w przypadku linkbuilding. Ponadto wśród indeksowanych linków znajdują się również te znajdujące się na Facebook, G+ oraz Twitter.
Za jedną z większych zalet narzędzia Ahrefs uznaje się przejrzysty i intuicyjny interfejs, który nie tylko ułatwia analizowanie backlinków, ale też pozwala na generowania kompleksowych raportów. Wśród otrzymywanych wyników będą linki znalezione oraz wciąż istniejące, przy jednoczesnym wskazaniu strony, na której się znajdują. Obok tych, wydawałoby się podstawowych informacji, można sprawdzić, czy dany serwis istnieje w social media. Aplikacja pozwala na sortowanie informacji i wyników przeprowadzonych analiz, a także na tworzenie statystyk porównawczych i regularną kontrolę SERP, co pomaga określić sposób działania konkurencji. Generowane statystyki uwzględniają również zmiany w pozycjach, ruch z wyszukiwarek, występowanie i popularność fraz kluczowych. Całość wyświetlana jest w formie tabeli i wykresu.
Kolejnym narzędziem niezbędnym w pozycjonowaniu jest WooRank, które umożliwia wykonanie kompleksowej analizy serwisu. Aplikacja pozwala też na stałe monitorowanie wyników pozycjonowanego serwisu jak i ocenę jego funkcjonalności. Narzędzie ułatwia optymalizację strony, ponieważ obok informacji o jakości strony przedstawiane są rekomendacje – czyli co jeszcze warto zrobić w obrębie serwisu, by poprawić efektywność pozycjonowania. Wyniki uzyskane na podstawie przeprowadzonej analizy pokazują również, jak serwis będzie prezentował się na urządzeniach mobilnych, co wydaje się bardzo przydatną opcją.
Najważniejsze informacje pozyskiwane przy pomocy narzędzia WooRank dotyczą:
- metatagów analizowanego serwisu,
- ilości zindeksowanych stron,
- wykorzystanych atrybutów alt oraz title,
- unikalności i oryginalności treści na stronie,
- kodu strony – czy nie występują w nim błędy,
- ilości linków prowadzących do serwisu,
- ilości odwiedzających serwis – miesięczny ruch na stronie.
Wśród zalet narzędzia WooRank najczęściej podkreśla się przyjazny interfejs, łatwość w obsłudze i możliwość generowania dużej ilości statystyk przydatnych do optymalizacji serwisu. W ostatecznym raporcie generowanym już po przeprowadzonej analizie serwis otrzymuje stosowną ocenę w skali od 0 do 100. Uwzględniając wyniki analizy WooRank i stosując się do wygenerowanych wskazówek, można osiągnąć lepsze rezultaty pozycjonowania.
WooRank swoją popularność zawdzięcza temu, że kompleksowo analizuje stronę, biorąc pod uwagę wiele istotnych dla SEO czynników. Generowane na tej podstawie wyniki i wskazówki mają często istotne znaczenie dla optymalizacji strony i poprawy jej użyteczności oraz zwiększenia popularności.
Innym bardzo pomocnym narzędziem w ocenie jakości serwisu jest Seoptimer, który w dokonywanej analizie wskazuje wszystkie najważniejsze z punku widzenia SEO aspekty. Szczegółowej analizie może być poddany cały serwis, jednak narzędzie weryfikuje informacje na podstawie podanego adresy URL. Dlatego narzędzie wymaga wprowadzania adresu każdej podstrony, aby wygenerować dla niej raport.
W trakcie analizy weryfikowane są:
- elementy w budowie serwisu istotne dla robotów wyszukiwarek,
- elementy kodu HTML, jak: metatagi, znaczniki i atrybuty,
- jakość treści zamieszczonych w serwisie i jej stosunek do kodu HTML,
- linkowanie wewnętrzne i zewnętrzne,
- występowanie sitemap.xml oraz pliku robots.txt istotne dla prawidłowego zindeksowania strony,
- obecność serwisu w social media,
- informacja o adresie IP strony.
Audyt przeprowadzony w oparciu o aplikację Seoptimer jest szczegółowe, a pozyskiwane raporty rozbudowane. Obok oczekiwanych wyników, dotyczących jakości serwisu, uwzględniane są wskazówki, a także wyjaśnienia konkretnych zagadnień związanych z wiedzą z zakresu SEO. Raporty zapisywane są na serwerze, więc zawsze można ponownie z nich skorzystać. Jest to zatem idealne narzędzie zarówno dla początkujących, jak i specjalistów zajmujących się pozycjonowaniem. Seoptimer to narzędzie, które pozwoli dokładnie zoptymalizować stronę pod kątem wyszukiwarki Google.
Ostatnim przydatnym narzędziem może się okazać KeywordSpy, którego podstawową funkcją jest weryfikacja słów i fraz kluczowych wykorzystanych w pozycjonowaniu serwisu. Analiza efektywności wykorzystanych fraz kluczowych pozwala określić, w jaki sposób przekładają się na konwersję. Za pomocą KeywordSpy można więc ustalić, które z fraz kluczowych generują oczekiwany ruch na stronie, a które nie spełniają swej roli. Aplikacja pomaga więc w selekcji i doprecyzowaniu fraz kluczowych, ponieważ wskazuje te, które mogą okazać się korzystne dla ruchu generowanego na stronie.
Analizując za pomocą KeywordSpy serwisy z tej samej branży można:
- sięgnąć po frazy generujące ruch na stronach konkurencji,
- wyeliminować fraz, które nie mają wpływu na konwersję,
- unikać stosowania fraz o wysokim wskaźniku konkurencyjności, zastępując je alternatywnymi słowami.
KeywordSpy to nie tyko aplikacja służąca analizie serwisu pod kątem zastosowanych fraz kluczowych, ale też narzędzie, które wskazuje nowe, dotąd niewykorzystane możliwości. Dzięki analizie konkurencji można wskazać najbardziej popularne i skuteczne hasła w branży wykorzystywane przez serwisy osiągające wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Uwzględnienie większych zasobów fraz kluczowych może mieć korzystny wpływ na optymalizacje serwisu, co przekłada się konwersję.
Aplikacja daje możliwość zestawienia własnych fraz kluczowych z wybranymi przez konkurencję. Po zastosowaniu specjalnego filtra można stworzyć listę słów najbardziej pożądanych, poprzez odrzucenie tych, które nie zostały uwzględnione przez konkurencję, a nam przynoszą małe efekty.
KeywordSpy to doskonałe narzędziem w procesie doboru właściwych słów kluczowych. Sprawdza się zarówno w przypadku działań SEO, jak i strategii marketingowych opartych o PPC. Rozbudowana baza danych aplikacji może być sprawdzana na różne sposoby, dzięki czemu można precyzyjnie określić efektywność działań prowadzonych przez konkurencję. Narzędzie pozwala określić miejsce wykorzystania każdej frazy (SEO czy PPC) i generowany przez nią ruch.
Narzędzia SEO służące do analizy serwisów internetowych pozwalają zgromadzić pomocne w optymalizacji i pozycjonowaniu dane. Ponieważ zakres ich działania zazwyczaj jest dość szeroki, umożliwiają zebranie informacji dotyczących wielu obszarów prowadzonych działań. Dostępne aplikacje generują szczegółowe statystyki wynikające z przeprowadzonej analizy. W raportach często uwzględnione są też wskazówki i wyjaśnienia, jak należy postępować, aby uzyskać oczekiwane efekty. Dostępne narzędzia są zarówno darmowe, jak i płatne, przy czym zdarza się, że wersja demo, z ograniczoną ilością funkcjonalności, jest udostępniona za darmo.