Sukces sklepu internetowego zależny jest od szeregu elementów, jakie należy wziąć pod uwagę podczas jego tworzenia. Oczywiście e-commerce powstać może w bardzo krótkim czasie, jednakże nie musi on wcale sprzedawać. Jeśli jednak zaplanujemy stworzenie sklepu od A do Z już od pierwszych miesięcy przychody mogą być naprawdę wysokie. Wymaga to oczywiście czasu i odpowiedniego budżetu, ale skuteczny e-commerce, który sprzedaje może być na wyciągnięcie ręki – wystarczy zastosować się jedynie do pewnych zasad.
Spis treści:
- Analiza rynku i zbadanie konkurencji
- Odpowiednia nazwę i hosting pod SEO
- Optymalna platforma sklepowa
- Dobór słów kluczowych
- Zadbanie o strony produktowe
- Content, który będzie konwertował
- Najważniejszy jest klient
- Ilość linków ma znaczenie
- Nie tylko on-site się liczy
- Struktura serwisu
- Warto wiedzieć
- Podsumowanie
Analiza rynku i zbadanie konkurencji
Pierwszy krok to analiza rynku, która pozwoli ocenić jak duża jest konkurencja oraz jaki budżet musimy zaplanować już od samego początku. Im więcej sklepów w danej dziedzinie tym koszty stworzenia skutecznego e-commerce będą większe. O wiele łatwiej stworzyć sklep w niszowej branży i wbić go do TOP-ów wyników wyszukiwania już w pierwszych miesiącach działania serwisu niż konkurować o frazy „laptopy” lub „monitory”. Dobra optymalizacja, ciekawa oferta i odpowiedni CMS, który pozwoli na szybką ścieżkę zakupu i możemy po kilku miesiącach wyjść już na plus odliczając koszty niezbędne na stworzenie sklepu – o ile ilość sklepów w branży nie jest zbyt duża. Jeśli jednak konkurencja działa w branży od wielu lat, a dodatkowo w „pierwszej dziesiątce” w SERP-ach na topowe frazy znajdują się mocni gracze może być naprawdę ciężko, by nawet pierwszy rok zakończyć z zyskiem.
Duży wpływ ma również to czy nakierowujemy się tylko na jeden kanał sprzedaży czy próbujemy działać w wielu kierunkach. Sprzedawanie biorąc pod uwagę tylko wyniki organiczne na samym początku może być trudne, gdyż pojawienie się w wynikach wyszukiwania na wysokie pozycje czasami wymaga czasu – im większa konkurencja tym trudniej. Dobrym pomysłem od samego początku jest zainwestować w płatną reklamę Google Ads, która pozwoli na sprzedaż już od pierwszych dni działania sklepu – oczywiście jeśli oferta naszego sklepu będzie odpowiednia, a proces zakupowy nie będzie sprawiał użytkownikowi problemu. Płatna reklama wymaga jednak już od samego początku większego budżetu, a to w przypadku start-upów może być ciężkie, gdyż ilość kosztów na samym początku rozkręcania biznesu jest dosyć wysoka.
Zobacz także: Czy Google Ads nadaje się dla sklepu internetowego?
Odpowiednia nazwę i hosting pod SEO
Kolejnym krokiem jest wybór nazwy domeny, pod którą znajdował będzie się nasz sklep. Im krótszy adres tym łatwiejszy do zapamiętania przez użytkownika. Często spotkać można sklepy, w których od momentu zobaczenia adresu URL będziemy wiedzieć co się w nim znajdzie. Przykładowo sklep pod adresem materace.pl oferował będzie najprawdopodobniej materace – jest to logiczne.
Czy nazwa domeny ma wpływ na pozycjonowanie?
Fraza kluczowa w adresie URL miała wpływ na pozycjonowanie jakiś czas temu. Obecnie jest to jednak niezależne i liczy się znacznik „title” oraz to jaki content znajdzie się na stronie. Dlatego też pod nazwą dobrespanie.pl kryć się może sklep z materacami i pomimo, że nie mamy w URL-u słowa kluczowego to wypozycjonowanie takiego sklepu jest możliwe.
Odpowiedni hosting to podstawa
Będąc na etapie wyboru nazwy domeny musimy zadać sobie również pytanie jaki hosting wybierzemy pod naszego e-commerca. Hosting powinien być niezawodny i nawet w przypadku dużego przeciążenia powinien działać szybko i stabilnie. Im większy sklep tym większa przestrzeń serwerowa będzie nam potrzebna. Jeśli to e-commerce dla dwudziestu produktów to nawet najprostsze rozwiązania powinny dać sobie radę – oczywiście o ile ruch nie będzie jakiś gigantyczny, jednakże z tak małym asortymentem nie bałbym się o to.
Sprawa wygląda zupełnie inaczej jeśli w naszym sklepie znajdować będzie się kilkanaście tysięcy produktów w różnych rozmiarach i wersjach kolorystycznych. Wtedy sprawa wygląda już o wiele bardziej skomplikowana i wybór hostingu nie będzie taki prosty. W takim przypadku zadbać trzeba będzie o niezawodność by jednocześnie zakupy robić mogło wielu użytkowników i nie powinno sprawiać im to żadnego problemu.
Szybkość ma znaczenie
Witryna ładować powinna się szybko i za to w pewnej części odpowiedzialny jest właśnie hosting. Im lepsze wyniki nasz e-commerce osiągnie w PageSpeed Insights tym lepiej, gdyż szybkość ma wpływ na pozycjonowanie. Ponadto każdy z nas wie, że użytkownik nie może czekać, gdyż im dłuższy czas oczekiwania na odpowiedź serwera tym więcej porzuconych koszyków.
Jeśli zamierzamy, aby sklep sprzedawał również za granicą warto zainteresować się również pojęciem takim jak Cloudflare, gdyż pozwoli to na szybkie ładowanie się strony użytkownikom z każdego zakątka świata.
Optymalna platforma sklepowa
Odpowiedni CMS w sklepie internetowym to podstawa, dlatego ten krok jest szczególnie ważny podczas budowy e-commerce. To właśnie na nim opierać będzie się codzienna praca, dlatego ważne jest to by nie sprawiał on problemów w obsłudze. Oczywiście samo użytkowanie to jedno, natomiast kolejny aspekt to SEO, które w sklepach internetowych jest szczególnie ważne. System zarządzania treścią musi więc posiadać co najmniej dwie cechy – być funkcjonalny i łatwy do interpretacji przez roboty wyszukiwarki.
Łatwy w obsłudze podczas codziennych obowiązków
Codzienna praca w CMS-ie sklepu internetowego powinna być przyjemnością, dlatego ważne jest by wszystko można było tam ustawić – cenę dla konkretnego produktu, rozmiaru, koloru, itp. Proste powinno być również dodawanie produktu, zmiana opisu oraz zdjęć. Dodawanie ofert specjalnych i promocji powinno być również na wyciągnięcie ręki. Wiele sklepów internetowych oprócz sprzedaży u siebie oferuje również produkty na zewnętrznych platformach, typu Allegro, Ceneo, itp. więc ważna jest również integracja z zewnętrznymi podmiotami. Mowa tutaj głównie o cenach i stanach magazynowych, które czasami zmieniają się nawet kilka razy dziennie.
E-commerce idealny pod SEO
Rozwiązań jest wiele, jednak to od nas zależy co wybierzemy dla siebie. Magento, Edito, PrestaShop, Joomla, Shopify czy Wordpress z przystawką WooCommerce to tylko niektóre z najpopularniejszych rozwiązań dostępnych na rynku. Każde z nich posiada coś takiego co przyciąga przedsiębiorców do wyboru właśnie konkretnego produktu. Ważne pod SEO jest to by z poziomu systemu można było ustawić adres URL, nagłówek H1, znacznik title oraz opis meta name description dla konkretnego produktu. To oczywiście podstawa jaką CMS powinien posiadać. Niektóre z rozwiązań mają to wbudowane, a w niektórych należy dokupić wtyczki odpowiedzialne za konkretne zadania. Trzeba więc przeliczyć na czym nam zależy oraz co bardziej się opłaca – kupić „goły” system zarządzania treścią i dokupywać wtyczki czy wybrać rozwiązanie dopasowane do indywidualnych potrzeb. Niektóre sklepy często zmieniają też ofertę i usuwają produkty, dlatego ważny będzie również moduł odpowiedzialny za przekierowania – o tym należy również pamiętać.
Czytaj też: Wybór najlepszego CMS pod kątem SEO
Dobór słów kluczowych
Mając już nazwę sklepu, hosting, dobrany CMS oraz uzgodnioną ofertę z hurtowniami należy zbadać frazy kluczowe, które będą konwertować. Same produkty w dobrych cenach to nie wszystko bo pomimo wysokiej marży, bez klientów nic się nie sprzeda. Ale jak sprawić by klient trafił na ofertę naszego sklepu? Trzeba znaleźć frazy, które wpisują użytkownicy. Specjalista, który odpowiedzialny będzie za ich dobór musi je wybrać w taki sposób by były one wyszukiwane przez użytkowników, a następnie użyte w procesie budowy strony produktowej.
Zadbaj również o kategorie główne
Same podstrony produktowe, o których więcej w następnym punkcie nie sprawią jednak, że sklep będzie sprzedawał, gdyż kategorie są również szczególnie ważne. Czasami użytkownik szuka danego rozwiązania, a czasami kategorii, w której znajdzie produkty w różnych wersjach i cenach. Musimy więc pozwolić by znalazł zarówno produkt jak i kategorię. Tak więc frazy kluczowe muszą być wyszukiwane przez użytkowników, bo co nam z fraz, których nikt nie szuka.
Narzędzia wspomagające pozycjonowanie
Jeśli sklep internetowy już działa można skorzystać z narzędzia jakim jest Google Search Console i sprawdzić na jakie słowa kluczowe widniejemy w Google. Narzędzie dostarczy informacji na co już rankujemy w SERP-ach, a specjalista znajdzie frazy, o które warto uzupełnić opisy i tytuły. Jeśli jednak sklep jeszcze nie istnieje, a jest na etapie tworzenia, warto skorzystać z zewnętrznych narzędzi, które wskażą co wpisują użytkownicy. Najprostszym rozwiązaniem są podpowiedzi od Google, które wyświetlają się w pasku wyszukiwarki podczas wpisywania danego zapytania. Nie pokazują one jednak liczby wyszukiwań, chyba, że skorzystamy z jednego z rozszerzeń SEO wspomagających pozycjonowanie. Powyższe rozwiązania są darmowe i mają ograniczone możliwości, jednakże zawsze można sięgnąć po „większy kaliber” i skorzystać z płatnych rozwiązań, które posiadają ogromne bazy słów kluczowych, dzięki którym research fraz kluczowych nie będzie stanowić żadnego problemu.
Zadbanie o strony produktowe
Strony produktowe są szczególnie ważne i chociaż mało kto im się przygląda to warto poświęcić im trochę więcej czasu. Często opisy produktów kopiowane są ze strony producenta i nazwać można to duplikacją treści. W e-commerach jest to troszkę inaczej traktowane, gdyż prawie każdy ze sklepów to stosuje. W tym miejscu warto wspomnieć by wyjść poza konkurencję warto stworzyć dedykowane opisy produktów. Oczywiście te ze strony producenta również dobrze zawrzeć, ale należy pamiętać o dedykowanym unikalnym opisie. Pozwoli to wyjść poza konkurencję – co prawda jedynie w tym aspekcie, jednak jeśli dołożymy również resztę, znaleźć możemy się w TOP 3 wyników wyszukiwania na mega popularne frazy.
Forma jaką sklep napisze opis może być też o wiele przyjemniejsza, która nie tylko pokaże zalety produktu, ale również zalety sklepu który ten produkt oferuje. Darmowa dostawa, zwroty, bezpieczna płatność to dziś podstawa, ale dobrze wyróżnić to również na stronach produktowych. Zachowaj odpowiednią dla SEO strukturę, która oprócz H1 będzie zawierać w treści również nagłówki drugiego rzędu (H2) oraz te niższych poziomów (w zależności od indywidualnych potrzeb).
Oprócz opisu zadbaj o zdjęcia produktów
Opis jest szczególnie ważny, ale bez zdjęcia produktu wiele nie zdziałamy. Należy więc pamiętać by podstrony produktowe oprócz opisów posiadały również grafiki, które potrafią przyciągnąć oko nawet najbardziej wymagającego klienta. Dodając zdjęcie na stronie zadbaj o odpowiednie tytuły zdjęcia oraz opisy alternatywne („alt”), dzięki którym Twój sklep zdobędzie ruch dzięki Google Grafika. Odpowiednio zoptymalizowane obrazki pozwalają na zwiększenie sprzedaży, dlatego warto również o tym pamiętać w każdym sklepie internetowym. Oczywiście frazy tam zawarte muszą być zgodne z tymi znalezionymi przez specjalistę SEO oraz zgodne ze zdjęciem dostępnym na karcie produktowej.
Content, który będzie konwertował
Jak już zostało wspomniane wyżej podstrony produktowe to podstawa, gdyż oprócz zawartego na nich tekstu pod wyszukiwarki, posiadają one również treść dostępną dla użytkownika. Oprócz nich wspierać można sprzedaż za pomocą bloga. Co jednak posiada blog czego nie ma strona produktowa?
Różnice wpisów z bloga, a podstronami produktowymi
O ile w opisach produktów znaleźć można opis konkretnego rozwiązania to na blogu nie znajdziemy opisu jednego produktu, a bardziej tekstu, który zawierać będzie reklamę danej kategorii. Na tym właśnie polega blog – by dzięki tekstom eksperckim napędzał on ruch na frazy związane z produktami, jednakże nie w sposób bezpośredni, a takie ogólne nakierowujące na dane rozwiązanie. Dzięki temu użytkownik nie będzie tego tekstu postrzegał jako reklamę, a bardziej jako pomocny tekst.
Wiele fragmentów zawrzeć też nie możemy w opisie produktu, a dopiero na wpisie z bloga. Tam właśnie oprócz informacji czym jest dany produkt i usługa znajdziemy również więcej informacji o firmie. Ponadto blog jest darmowym narzędziem promocji, które nie wymaga wiele pracy, a sprawdzać może się świetnie.
Odpowiedzi na pytania
Dostarczenie użytkownikom odpowiedzi na często zadawane przez nich pytania to kolejne zadanie, za które będą odpowiedzialne wpisy z bloga. Przykładowo sklep meblowy oferujący różnego rodzaju meble tapicerowane stworzyć może artykuł na tematy czyszczenia powierzchni zabrudzonej, gdyż użytkownicy szukają tego typu odpowiedzi na pytania:
- jak wyczyścić łóżko z plam,
- jak wyczyścić łóżko z sierści,
- jak wyczyścić łóżko z kurzu
- jak wyczyścić łóżko z roztoczy
- jak wyczyścić łóżko zamszowe
- … itp.
Jak więc można zauważyć wpisów rozpoczynających się na frazy „jak wyczyścić łóżko” jest wiele, a każde kolejne to budowanie długiego ogona (long tail) czyli tzw. pozycjonowanie szerokie.
Fragment bloga w serwisie wapteka.pl
Samych możliwości wpisów, które generować mogą ruch dla łóżka jest wiele, a jeśli dodamy do tego krzesła, fotele, pufy i inne tego typu meble oferowane przez sklep zrobić można całkiem ciekawą bazę wiedzy na temat mebli tapicerowanych. Dzięki temu użytkownik oprócz możliwości zakupów w sklepie online otrzymuje również przydatne informacje na temat produktów jakie oferuje dany e-commerce. Działa to oczywiście w dwie strony, dzięki czemu użytkownik, który szuka preparatu do wyczyszczenia swojej sofy w artykule otrzymać może również propozycję zakupu nowej sofy.
Najważniejszy jest klient
Nie ma co ukrywać, ale w każdym sklepie najważniejszy jest klient. To on musi poznać ofertę naszego sklepu, skorzystać i polecać znajomym. Na zadowolenie klienta składa się jednak wiele czynników - od odpowiedniego towaru po samą obsługę, która musi być nieskazitelna, gdyż jeden błąd i opinia może nie być zbytnio przychylna. A nie od dziś wiadomo, że pomimo 10 zadowolonych klientów wystarczy jeden niezadowolony, który odstraszyć może kolejnych.
Pamiętaj więc, by użytkownik (szczególnie ten zadowolony) wystawił opinię o sklepie zarówno na podstronie produktu jak i zewnętrznych serwisach. Jak jednak zachęcić klienta by po zakupie wystawił on opinię? Często dzielimy się negatywnymi opiniami, a o pozytywach już tak wiele się nie mówi – dlatego po odbiorze paczki wysłać można e-maila z prośbą o wystawienie oceny. Oczywiście zrobić to można od razu po odbiorze paczki lub np. po dwóch tygodniach, gdyż po takim czasie powiedzieć możemy o towarze coś więcej niż po samym odbiorze przesyłki.
By klient mógł podzielić się opinią o produkcie sklep musi posiadać taką funkcjonalność. Wiele dedykowanych rozwiązań (CMS-ów) ma takie moduły, jednak nie każdy się na to decyduje, gdyż takie opinie trzeba też moderować. Należy jednak wspomnieć, że potencjalny klient jeśli widzi o danym towarze jakieś opinie o wiele łatwiej podejmuje decyzje zakupowe niż w przypadku asortymentu bez jakichkolwiek opinii.
Kolejną zaletą recenzji na stronie jest możliwość wyróżnienia się w wynikach wyszukiwania, dzięki danym strukturalnym jakimi są schema.org.
Fragmet wyników wyszukiwanai w Google z rich snippets.
To właśnie dzięki Rich Snippets wyświetlony w SERP-ach możliwy jest nie tylko url, tytuł oraz opis, ale również sekcja z opiniami i ceną. Wydawać może się to szczegółem, jednakże dzięki danym strukturalnym nasz sklep może wyróżnić się z ofertą nad pozycjami konkurencji.
Ilość linków ma znaczenie
Linkowanie wewnętrzne jest szczególnie ważne niezależnie od rodzaju strony internetowej, gdyż czy to e-commerce, strona firmy czy blog to linki wewnętrzne po prostu muszą być. Należy tutaj wspomnieć, że odnośniki wewnątrz strony mają nie tylko korzyść SEO, ale również tą dla użytkownika. Dzięki linkom roboty wyszukiwarki łatwiej podążają po stronie
W sklepie internetowym linki wewnętrzne mają szczególnie ważną rolę w menu strony gdzie zawarte powinny być najważniejsze kategorie produktów. Belka z menu znajduje się na każdej podstronie serwisu dlatego im więcej podstron tym więcej odnośników do najważniejszych kategorii. Jeśli dana podstrona posiada dużo podlinkowań wewnętrznych, jest to sygnał dla Google, że musimy być to ważny element w strukturze całego serwisu. W ten sposób wyróżnić możemy więc kluczowe dla naszego e-commerce kategorie.
Kolejna sprawa to karty produktowe, w których powinny znaleźć się różne sekcje, które zwiększą linkowanie wewnętrzne. Mowa tutaj np. o podobnych produktach, ostatnio oglądanych lub bestsellerach danej kategorii. Takie elementy pomagają nie tylko w pozycjonowaniu serwisy ale pozwalają również zwiększyć sprzedaż, gdyż być może użytkownikowi spodoba się dodatkowy artykuł, dzięki czemu zwiększymy wartość pojedynczego koszyka. Jest to więc nie tylko korzyść biorąc pod uwagę SEO, ale również ta biznesowa.
Nie tylko on-site się liczy
Pozycjonowanie w skrócie podzielić możemy na on-site czyli działania na stronie oraz off-site czyli poza nią. O tym pierwszym czyli procesach on-site było już wiele w niniejszym artykule, jednak o tych poza naszą witryną jeszcze nie. Na wstępie trzeba więc sobie powiedzieć, że oba z nich są bardzo ważne, jednakże na on page seo mamy większy wpływ, gdyż wszystkie zmiany wprowadzić możemy na naszej stronie, jednakże off page seo jest już niekoniecznie zależne tylko od nas, a od osób zarządzających innymi witrynami.
Przeczytaj więcej o: Czym się różni on page seo od off page seo?
Jak zdobywać linki do strony sklepu?
Tutaj możliwości jest wiele, gdyż najbardziej popularne są odnośniki w ramach artkułów sponsorowanych, jednakże ta opcja jest płatna. Cena zależy jednak od wydawcy serwisu, gdyż niektóre publikacje zakupić można nawet za kilkadziesiąt złotych, a niektóre nawet za kilka tysięcy złotych. Im lepsze parametry i ruch w danym serwisie tym cena publikacji rośnie.
Inną możliwością jest kontakt z producentami, których to produkty znaleźć można w naszym e-commerce. Być może będą oni skłonni do pozostawienia na swojej stronie odnośnika do sklepu. Zależne jest to jednak od indywidualnych ustaleń z producentem lub dystrybutorem danego asortymentu.
Zapisz się na newsletter i bądź na bieżąco z naszymi artykułami. Nie przegap najciekawszych tekstów.
Administratorem udostępnionych przez Ciebie danych osobowych jest Ideo Force Sp. z o.o. Podanie danych osobowych jest dobrowolne, jednak ich niepodanie uniemożliwi świadczenie usług na Twoją rzecz. Dowiedz się więcej o zasadach przetwarzania Twoich danych osobowych oraz przysługujących Ci uprawnieniach w Polityce prywatności.
Pomocną dłoń w link buildingu i samej sprzedaży wyciągają również serwisy z promocjami. To właśnie tam znajdziemy wielu maniaków zakupów, którzy tylko czekają na specjalną okazję. W zależności od serwisu dodanie takiej okazji może być płatne lub bezpłatne, jednakże oprócz odnośnika do naszego sklepu pozyskać możemy od razu potencjalnego klienta. Musimy jednak zorganizować jakąś akcję promocyjną, bądź obniżyć cenę danego produktu i to nie o kilka procent, a co najmniej o kilkanaście – łowcy okazji nie lubią niskich obniżek.
Powyżej rozpisane zostało tylko kilka możliwości, a uwierzcie na słowo – jest ich o wiele więcej. Trzeba również pamiętać, że dzięki link buildingu dbamy również o autorytet domeny, więc im „lepsze linki” tym jakość serwisu rośnie.
Struktura serwisu
Odpowiednia struktura serwisu ma ogromne znaczenie w przypadku sklepów internetowych. O ile strony firmowe mają często kilka zakładek z najważniejszymi informacjami to e-commerce można ich znaleźć setki lub nawet tysiące. Trzeba to więc odpowiednio rozplanować by użytkownik bez problemu znalazł to czego szuka – pozwoli to na obniżenie współczynnika odrzuceń.
Układ menu w meble.pl
W zależności od rodzaju sklepu należy więc wybrać kilka najważniejszych kategorii, a następnie podzielić je na wiele podkategorii, które również znajdą się w menu głównym, jednakże pojawią się np. po kliknięciu lub najechaniu. To pozwoli odnaleźć się użytkownikowi w strukturze witryny.
Biorąc pod uwagę pozycjonowanie im więcej podkategorii tym lepiej, gdyż budować możemy widoczność każdego urla pod inne frazy kluczowe. Tak więc mając np. kategorię z odzieżą sportową dobrze podzielić ją na odzież dla mężczyzn, kobiet lub dzieci. Dzięki temu jeden adres url będziemy mogli pozycjonować pod frazy typu: odzież sportowa dla mężczyzn natomiast kolejny pod słowa odzież sportowa dla kobiet lub odzież sportowa dla dzieci. Jeśli to wszystko znajdowałoby się pod jednym adresem sprawa byłaby utrudniona, a tak mamy podział na mniejsze, które o wiele łatwiej wypozycjonować niż te z większa ilością wyszukiwań, jak np. odzież sportowa. Innym podziałem może być również rodzaj odzieży czyli spodenki, t-shirty, bluzy, czapki, itp. Możliwości jest wiele i pod SEO im więcej odrębnych kategorii tym lepiej.
Warto wiedzieć
Podsumowanie
Podsumowując by odnieść sukces w sieci należy się do tego odpowiednio przygotować. Zwłaszcza z biznesem jakim jest sklep internetowy, który oparty jest głównie o sieć. Korzystna oferta często nie wystarczy, gdyż ilość sklepów internetowych z dnia na dzień rośnie i aby pojawiać się na ważne słowa kluczowe w TOP-ach wyników wyszukiwania często trzeba się sporo natrudzić. Stosując jednak opisane powyżej praktyki na pewno droga do sukcesu będzie o wiele prostsza.